Fredag 17 maj 2024 vecka 20
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Bananflugor

Bananflugor

Har råkat ut för detta gissel. Massor av bananflugor vid diskbänken. Googlade på
detta och fick ett tips om vinäger-honung+diskmedel i ett glas.

Fick död på många men inte alla. Dom har nog kommit från Lundsberg för dom som är kvar är riktiga listiga och elaka.

Nu kör jag med dammsugaren så får vi se. Men troligen har dom lagt ägg någonstans som jag inte kan hitta trots intensivt arbete.

Dessa bananflugor är ofarliga men irriterande.

Någon som har ett bra tips utan att behöva sätta eld på lägenheten.
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

citat

"- Ställ fram en skål med 1 del vinäger, 1/2 del honung och ett par droppar diskmedel i. Flugorna lockas till vinägern och honungen, landar på ytan och eftersom diskmedlet avlägsnat ytspänningen sjunker de omedelbart.
- Ska man absolut ha frukt stående framme måste den vara oskadad och färsk, för där hittar fluglarverna ingen föda. Men lämpligast är att förvara den i kylen.
- Avlägsna all disk snarast. Gör rent diskhon med hett vatten och diskmedel.
- Släng sopor minst en gång per dag så de inte hittar mat.
- Förvara inga tomma vin- eller läskflaskor inomhus.
- Ha ingen kompostpåse inomhus. Ställ ut den, täck över och töm ofta.
- Torka av alla ytor som kommer i kontakt med fruktsaft eller matrester. Gör rent och håll torrt.

Oftast får man in ägg genom frukten man köper eller plockar. Se till att allt du bär hem som inte ska användas i samma sekund som det passerar tröskeln i köket är helt oskadat"
Det var en bra redogörelse Emans!

Men det blir för mycket föt leiake!!
Jag tror inte "Emans" har provat sitt tips ,för det är odugligt.
Bananflugor är listiga. Mycket listiga.

Man skall ställa fram lite skadad frukt på ett fat. När flugorna samlas för att lägga
ägg så suger man upp dom med dammsugaren.

Men det är inte 100%. Dom kryper kanske ur dammpåsen. Jag vet inte.
Dom är listiga som f-n.

Men nu verkar jag att ha knäckt dom. Hoppas jag.
Annons
Håll er friska(re) med bananflugedansen. Hoppa upp och stampa ihjäl de små djuren. Nä men ett tips; har ni en vän/bekant i spanien, åker dit själva, eller
ber ngn på vägen dit att posta minst 2x750 ml cucal när de anlänt.

Detta spray dödar t.om en kackerlacka som omedelbart lägger sig på rygg o ger upp.

Undviik att spraya på bestick, tallrikar mm, med en lite dutt på flugan så stendör den direkt. Ibland nästan, den uppför sig som en kackerlacka, kan inte längre flyga och då kan man utan rädsla med pekfingret destruera den.

Cucal, 750 ml, dödar t.om ett helt getingbo, ibland flyger de ut och landar på marken så se upp eller ner så ni inte trampar på gadden.


Med vänlig hälsning

Masken
Om man följer tipsen nedanför tips 1 så behöver man inte använda tips 1 kan jag säga av egen erfarenhet..............men om man har en massa skit framme så blir det julafton för bananflugorna.
Emans !

Vad är "skit" i din värld. Gamla äppelskrottar kanske.

Bananflugor är "jobbiga" att bli av med. Minst sagt. Dom har livslust till max.
Mitt kök är det renaste i hela Mariestad ändå trivs dom hos mig. Konstigt.

Idag köpte jag Klorin som jag hällde i alla hål. Då dör allting utom bananflugor.
Det sägs att man ska sätta ner tändstickor (obrända) i krukor där de befinner sig med svavlet nedåt, jag testade men näe det slutade med att vi fick ta alla blommor placera dem i kartonger spruta på Raidar och stänga igen locket.

Funkade.
Bandit!

Du blandar in blomflugor i ditt inlägg. Vi talar om bananflugor. Det är stor skillnad.
Troligen en helt annan ras.
Så var det konstaterat.......


http://korta.nu/bw9ad


Leiake det är bara att svälja ner dom när dom sitter på mackan... Du märker inte av att dom försvinner ner i buken men du slipper ha dom surrande runt öronen.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem