Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Ålderspensionen

Ålderspensionen

Jag tycker inte om att pensionen hoppar hit och dit med några hundralappar. Regeringen gör bort sig med detta småtjafs. Vad får man för en hundralapp idag.
En burk kattmat med utgånget "bästföredatum".

Med nuvarande prisläge och inflation tycker jag att grundpensionen inklusive hyra
skall vara 12000:- efter skatt.

Då finns lite att "truddelutta för". Även en pensionär har vissa behov fast dom är numera begränsade att passa barnbarnen när föräldrarna är opassliga. Gratis!

"En generation som har turen att leva under goda tider får alltså högre pension än en generation som lever under sämre tider. Rättvisan i den konstruktionen är högst diskutabel, skriver Nicholas Barr."

Han vet inte ett Barr.

Man skall bara leva under goda tider. Under dåliga tider skall vi ligga nedfrysta.
Det skall va gött att leva, annars kan det "kvetta".
Antal svar på detta inlägg: 10
Håller med dig till 100 % leiake, oavsett om man är fattig eller inte så är 100 kr inget annat än ett skamligt bud.

Det innebär att en pensionär nästa år går c:a 400 kr back jämfört med en arbetande, om man räknar in sänkningen av pensionen, lägg sedan till vad de arbetande får i löneökning c:a 300 kr, så helt plötsligt så har klyftan mellan de fattiga och rika ökat med minst 700 kr.

Tänker på alla de som går i pension den närmaste tiden, undrar om de som haft en lön på 30 000 i månaden är medvetna om vad de kommer att få leva på, skulle gissa på att det innebär inklusive den nya högre skatten de får betala, att det rör sig om runt 5000 mindre, råder alla som har några år kvar till pensionen, skaffa er en privat pension så ni kan leva värdigt, min första åtgärd när jag blev pensionär var att sälja bilen, fanns ingen ekonomisk möjlighet att behålla den
Men snälla. Vi pensionärer anses vara ett tärande släkte som bara gnäller och kostar pengar.
Nu i valtider har man från de politiska blocken upptäckt att pensionärerna är över 20% av valmanskåren och då startar "den stora budgivningen" för att köpa röster.
Tror inte någon är så lättköpt så det räcker med en ynka hundralapp, samtliga riksdagspartier borde skämmas över ett sådant skambud
Annons
Leiake!

Du gnäller över din pension. Men faktum är ju att vi får mycket mebr pengar än vi gör av med.

Änså länge så lever vi gott.Det blir värre när vi åker in på fattighetshuset!!!
Ponera att man hamnar på ålderdomshemmet! Då tar dom nästan hela pensionen i mat och hyra och tillsyn! Dessutom skitmat,har jag hört!

Det blir dubbelt så dyrt som att bo hemma i 224 kvm!!

Jag ska se till att inte hamnar där!
Thomas2. Uttalandet att ni får ut mycket mer än i gör av med stämmer kanske för er, och det missunnar jag er inte.

Däremot så tror jag inte det stämmer på merparten av svenska pensionärer, för mig och många andra gäller det att jaga röda lappar vid inköpen, om pengarna skall räcka till det mest nödvändiga
Thomas 2 du skriver om vi! Vilka vi? Jag tycker du ska prata för dig själv. Jag får definitivt inte ut en krona mer än jag gör av med. Tvärtom jag skulle nog ha utrymme för några hundralappar till i månaden. Jag kan inte unna mig någon extravagans. Jag unnar dig absolut inte din pension men inbilla dig inte att alla pensionärer är i samma sits som du. Ta reda på fakta! Jag håller med dig North det gäller att ha koll på priserna!
Är man två i en familj och har pension, så har man det bra!

Det är betydligt tuffare om man är ensam. Men det finns ju hyresbidrag.
Thomas2!

Det heter inte hyresbidrag utan kommunalt bostadstillägg. Då får du bara ha
garantipensionen som är mycket liten.

Många grannar är f.d. hemmafruar som blivit änkor. Dom har det kärvt tror jag.
En del tycker jag har det bra som kan äta ute varje dag.

Dom fattar inte att jag har oljekällor i Dubai som extrainkomst.
Många tror att jag pantar burkar och delar ut reklamblad.
leiake!

Du är ju några år äldre än jag,så på toppen har du väl full ATP! Inte konstigt att du kan äta ute 365 dagar om året!!

Men jag klaga inte,det kan vi med om vi vill!

Har man jobbat sen man var 15 år,måste man väl kunnat spara ihop en bra slant!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem