Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Gamla saker

Gamla saker

Hej.
Är det möjligen någon som vet vad dom här två sakerna är.
Den med remmarna som sitter fast i handtaget som går att snurra på och låsa.
Remmarna kan man lägga runt något och sedan spänna med handtaget.

http://korta.nu/gjyju

http://korta.nu/mcbql

Antal svar på detta inlägg: 23
Sidor: «1 2 3

Thomas2!

Jag tror dig. Tvivla inte på detta." Gånglar" är lite olika i landets delar. Men detta
var inte trådens kärna.

Det frågades vad ett visst verktyg användes till. Då känner jag igen det, men vi
bar hem hö i detta fast det var i större format så man bar det på ryggen.

En pressad höbal väger idag ca. 20 kg. Det gick inte att pressa så hårt på min
tid, men troligen bar man 5 höbalar på ryggen=100 kg.

Undra på att man ont i knäna idag.
kapning och klyvning av famnved, filning och skränkning av såg och slipning och bryning av lie, fick jag lära mig innan jag ens börjat skolan, med en vuxens överseende.

Vedlåren & vattenhinken var tvunget att var fulla i en bondstuga med 8vuxna och 8barn.
Så mycket ved lades upp inför höst/vintern

Pinnveden kapade vi genom att ha sågen mellan benen, sittande på en träpall eller sittande på huggkubben.

Kapningen av famnveden var vi två barn om, på var sida om sågen , så hade vi en sågbock att lägga upp dem på med markeringar på hur långa kubbarna skulle vara.

På vintern så låg jag och sov på hästryggen , när de jobbade i skogen
Snart så lärde jag mig att få hästen att gå dit jag ville , då blev det slädlass hem med fällda träd som blev min syssla
Till saken hör att hästen kunde vägen själv, men det stärkte självförtroendet att få hjälpa till.


spännverktyget och kulgröparen är roliga prylar att bli upplysta om.
Leiake!

Man använde olika verktyg när man bar hö. Vi brukade använda två säkakar, man spikade ribbor imellan dessa sedan la man på hö och band fast med rep. Sedan var det bara att bära, det fick rum en hässja varje transport.

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem