Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: TV, film och musik

Äta kråka

Äta kråka

Man tittade på det första avsnittet av "Allt för Sverige", men man undrar om SVT1
driver med amerikanerna att man i Sverige åt kråka. Har aldrig läst eller hört att
våra förfäder åt kråka.
Fanns receptet i Cajsa Wargh; s kokbok? Hon skrev i förordet: " Man tager vad
man haver" Inbegriper det också kråkan?
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Hejsan.
Vill minnas att i "fattig" Sverige och under ransoneringstider åt man kråka.
Är betydligt godare än man kan tro.

chrille2
Under 2:a Värdskriget var kråkfåglarna en stående rätt på många hotell och

restaurangen. Det kallades för köttragu och det smakade inte alls illa enl. min

gamle far.

På hösten äter jag både kråka och råka nere på Österlen, finns massor och är kanongott! En och annan duva kan säkert slinka ner också
Annons
Dagen rätt idag på Stadt i Mariestad är "Kråka med kokt potatis". Troligen är där
folktomt.

http://korta.nu/ptilw
Jag skulle gärna prova att äta kråka. Ekorre lär också vara en delikatess. Vi är alltför bortskämda med vad vi tror är ätbart eller ej. Många av mina vänner ratar till exempel kokt, rimmad oxtunga - vilket enligt mig är något av det möraste och mest välsmakande som finns.



Bon appétit!

Blessings

LuckySwede®
Kråkorna i Stockholm är feta och fina, behöver inte äta mask och skit, pommes, korv, hamburgare, samma meny som polisväsendet äter.
Rimmad oxtunga med pepparrot är min favoriträtt. Då bryr man sig inte var den har varit. Men kråka påminner mig om något som brukar finnas i näsan vid förkylning. Då blir det svårare.

Stadt bytte ut kråkan mot majskycklingbröst för säkerhets skull då nästan hela
restauranten blir full av gäster idag. Så mycket folk jag aldrig sett på det stället.

Två restauranter i staden har bommat igen, så nu skördar dom guld på Stadt.
Ägarna är från Uganda av alla ställen på jorden. Men är födda i Pakistan. Det är
internationellt så det förslår.

http://stadtmariestad.se/lunch/
TaCK INTERNETSTART på 77års-dagen
z1010 !

Har du ätit kråka i stället för tårta på din bemärkelsedag. Ditt inlägg har nog hamnat i fel tråd.

Men grattis i alla fall. Du leder över mig med tre år.

Är du 76 eller 77 år. Det ser konstigt ut.
Ska man äta kråka så ska den avnjutas som ungfågel innan den börjar äta as, har aldrig ätit det men sälkött är riktigt gott.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem