Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Rätt eller?

Rätt eller?

Att ladda ner gratis produkter har vart på tapeten länge. Men är det någon som har tänkt på detta? När man har möjlighet till nerladdning av till exempel spel, kan det lätt bli att man tar saker för givet. Vad jag vill komma till, är att det blir så lätt för allmänheten att få spel som man kanske inte hade köpt i vanliga fall, och på så sätt sågar man nästan allt som inte lever upp till Half Life 2 "Standard". Är jag fel ute?
Antal svar på detta inlägg: 10
Tror nog att man sågar ett spel som är värdlöst mer om man betalt 5-600 hundra kronor för det.................
Jag är egentligen ingen spelmänniska Men visst händer det att jag tankar hem spel m.m. Om däremot möjligheten att kunna ladda hem spel gratis ej fanns, så skulle jag aldrig köpa något ändå, så även fast jag "olovligen" använder deras spel, så har dom knappats drabbats av någon ekonomisk förlust på grund av mig.
Problemet blir att folk sitter och tankar hem allt mellan himmel och jord. Vad man får är en hel hög med spel och som spelare värdesätter man inte allt jobb som utvecklarna lagt ner. Jag är inte imot nerladdning, men det finns personer som inte ser till helhten, vilken är mycket tråkigt.

Mvh Gt
Annons
Det är De stora företagen inom musik och film mm. Som blundar för sanningen... de kastar ur sig några siffror om att förlorade intäkter på cd skivor och försäljning av filmer och biljetter till bio är pga nedladdningen när rapport på rapport bevisar motsattsen hela tiden.
Visst det finns en liten förlust av nedladdningen men den är försummbar. Som tex skivförsäljningen den minska ju redan innan internet var stor hos gemeneman. Dels beror minskningen av försäljning på att folk inte har tid att lyssna på skivor de har annat för sig. Musiken spelas i radio om och om igen hela dagarna varför köpa skivan. Många av de som laddar ned tex musik hade aldrig köpt skivan endå därför kan det inte räknas som ekonomisk förlust. Sen så har vi de som köper mer än det dubbla antalet skivor mot vad de köpte tidigare tack vare att gratis nedladdning av mp3:or finns just på grund av att de upptäcker så mycket nya bra grupper de aldrig hade vetat fanns om det inte var för just fildelningen. Samtidigt ökar intäckterna av konserer och liknande, problemet som SONY och andra stora skivbolag har där ät att pengarna går till artisten primärt och inte till skivbolaget, så därför börjar de jaga små finniga tonåringar för att de inte vill ha en rund plastskiva som blir repig och går sönder efter en fest när man kan ha flera tusen låtar på en dator.

Så sammanfattningsvis måste alltså det betyda att det finns ingen bättre reklamkanal än fildelning på fildelarnas villkor för att företagen ska börja tjäna något igen.

När det kommer till spel och liknande så hänger nog mycket ihop med att de är för dyra för att folk ska ha råd att köpa dem därför laddar de ned. PC spel som är online är ju svårt eftersom där går det inte att spela spelen då så då måste de köpas vilket folk gör om de har laddat ned det och provspelat och gillar det. Sen tv spel det är ju en 15-årings barnbidrag som går åt för att köpa 1 st tv-spel i månaden för de är så dyra.. jag förstår inte hur företagen skall få det att gå ihop när ungdommarna (som är den primära målgruppen) inte har råd att köpa spelen. Att de sedan har mage att klaga på piratkopieringen är bara lågt (men inte lika lågt som det här från Gl******* <-- ingen reklam på forumet ;) )

Det är dags för de stora bolagen att tänka över sin affärsmodell och börja avveckla mer och mer av sig själva för de behövs inte.

Tack för mig nu är det helg och färsk jordgubbstårta :D
Till Rob.
Tack för ett seriöst och vettigt svar (synpunkt). Det är skönt med personer som har en vid syn på tillvaron.
Mvh Gt
Jo visst är det bra?
men denna modellen gav oss dyrare media att spela in på.
ett media som jag inte kan undvara.

Så Nu måste jag iallafall betala till denna marknad
som jag har försökt att undvara i alla år.

Jag får alltså betala för något jag inte vill ha.

Förut kunde jag bojkotta det jag inte ville ha.
men som somliga inte kunde undvara med justa medel.

Det får jag / ni nu betala.

Så Robs modell är bara halva sanningen i denna diskussionen.
Man kan beställa skivor utomlands. Sverige kan ej styra över dom utländska priserna. prisskillnaden är väl själva frakten, men det blir (beroende på den mängd skivor du beställer) billigare. Då kan ju dom Svenska skivorna kosta hur mycket som helst.
Stå på er. massbeställ skivor ifrån utlandet. Så kan skivbolagen stå utan förtjänst även på svensksålda skivor.
Vad är det folk bränner egentligen?

Jag bränner kanske 50 cds om året .. och kanske 3-4 dvd skivor.
De höjda priserna påverkar mig synnerligen lite .. vad ÄR det ni andra egentligen gör som tvingar er att bränna så himla mycket skivor?
För min egen del finns inte ens en koppling mellan det jag tankar ner och det jag bränner.

Jag tankar oförskämt mycket film och musik men inte 17 bränner jag det på cd. Gjorde jag det tror jag jag hellre skulle köpa färdigbrännt.

Det enda jag bränner på CD är säkerhetskopior på privata foton.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem