Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Pensionärsliv

Pensionärsliv

Många tror att pensionärer har det svårt med ekonomin. Då tror dom rätt. Man skall nog tänka på sin ålderdom lite mer annars är det svårt att få ihop det.

Så länge man är två i hushållet går det utmärkt, men så plötsligt kolar den ena
partnern av. Då plötsligt blir det lite marigare.

Själv har jag grundpension+tjänstepension+STP, men det blir inte mer än ...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 23
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Nej Joanna, det menar jag inte, men jag vill ge rejäla presenter, och det är inte alltid jag får det jag skulle vilja ge till ett pris som jag har råd med, har en övre gräns på 500 kr, men det gäller bara barnbarnen, vi vuxna byter inte julklappar.

3 av mina barn är nu tonåringar, och man får väldigt lite för 500 kr i den åldern, de har inte så stora pretentioner, men jag har på vad jag vill ge dem.

Vad det gäller övernattningar och barnpassning så vet du de problem jag haft, tror jag haft en av pojkarna boende hos mig sammanlagt i mer än ett år, han är 13 år nu. Det har varit ett rent nöje, men det har kostat.

Numera har jag en självuppblåsbar madrass när de kommer på besök, hur jag gjort i e etta eller två vet jag inte, en tonåring vill inte dela rum med sin morfar, och det kan jag förstå.

Hyran är på 6400 och lägenheten är en trea, jag får ut 12800 efter skatt och lever ensam.
Det är inte alla som har en persion på 12800 efter skatt, hur dom kan överleva är en gåta. Jag vet dom som har bara 9000 kr efter skatt.
Du har ju en bra pension north!
Det är egentligen inte pensionen jag klagar över, det är skatten som vi är ensamma om i hela världen.

I Norge betalar en pensionär 15 % i USA mindre och inget annat land mer än vi har denna orättvisa.

Hade jag haft samma skatt som de som jobbar så hade jag kunnat spendera mer pengar, och det var väl det som var meningen med skatteavdraget, fattar bara inte varför inte mina pengar värderas lika mycket som andras, känns som den skatt vi har delvis går åt till att finansiera skattesänkningar för de som redan har en hög inkomst, lite bakvänd Robin Hood
Annons
Pensionärer borde vara skattebefriade, vi har väl betalt tillräckligt med skatt i våra dagar . I allafall om vi har en låg pension .
Det är ju löjligt att betala skatt på socialhjälp. Det har jag alltid tyckt. Pension
skall var folkpension, och inget annat.

Tjänar man pengar på räntor och extraknäck så är det OK med skatt, men inte annars . För mig är det rena larvet.

Vi pensionärer kan strejka genom att inte hämta ut pengarna den 18:e. Då blir
Anders Borg glad och tror att nu är alla pensionärer dementa eller totalt vrickade.

Vad ni än vill göra så GIFT er inte på äldredagar det kan kosta flis som man säger

om inte den blivande partnen har en rejäl kassa att tillföra boet.

En bekant som ingick i det äkta ståndet på äldre dagar tappade ca. 500:-skr i

pension varje månad eller 6000:-skr om året.

Enligt myndigheten (skattefogden & politikerna som snor allt dom kan) så är det

så att ett gift par behöver inte så mycket pengar att röra sig med som

ensamstående.

Så var sambo, särbo .m.m men gifter inte, man kan ha lika kul ändå. Jag vet.

Jag måste förtydliga inlägger att summan gäller per person så om man då är 2

pensionärer får man dubbla pengen till max 12000:-skr för ett mindre lyckligt

pensionärspar.

Ser att ni nämner att skatten år 15% i Norge och det kan jag bekräfta är riktig.

Jag har den procentsatsen på pensionen från Norge, men Sverige beskattar nu alla Norska pensionärer boende i Sverige som har fått pension från 2008 fullt ut minus dom 15% som Norge drar.

Så Anders Borg skattar inte endast Svenska pensionärer hårt, jag började få pension före 2008 så än så länge har jag endast 15% på den pensionen, men har han fått igenom från 2008 så kan man nog förvänta sig att han vill ha mer...
musse!

Är man sambo under samma adress så är det likvärdigt med att vara gift vad jag vet.

Särbo är inte heller bra. Då får man ju två hyror och höga resekostnader.
Man skall nog vara lyckligt gift och bo på landet med egna hönor och en gris.

Men man får skatta för äggen och fläsket.
leiake!

Min kompis var sambo i 20 år, men när han gifte sig fick han 500 spänn mindre i

pension och det var för att han gifte sig. Han kollade med skattefogden som sade

att så var det.

Ha en bra dag i kalla norden.


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem