Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Ta bort op system

Ta bort op system

Jag har nyligen installerat win8 pro 64-bit på en ledig partition i min SSD-disk. Allt frid & fröjd. Funkar jättebra.
Nu vill jag ta bort min andra f.d op system win8 32-bit från den andra partitionen på samma disk. Men se, det verkar omöjligt.
Jag kan utöka eller minska ledigt utrymme där meddels 3-partprogram "EasyUs" Men att helt ta bort innehållet verkar för svårt för mej.
Inte heller går det i "Dator/Hantera/Diskhantering" eftersom min dator har fått för sig att det gamla op ännu är aktiv system felfri partition.
Måste jag in i bios och rumstera om ? Ge mig ett bra svar, tack på förhand.
mvh/alandia
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

du har två Operativ installerat på din dator , för att kunna använda dem , måste du ha en dualboot installerad , har du det???

tror inte det, utan du har installerat ett os ovanpå det andra
men på två partitioner


skall du lyckas , är det troligen så att du får formatera den ena os-partiitonen utanför en windowsstart och sen reparera den windows start som är kvar.

eller helt enkelt blåsa allt och börja om från början.
alandia !

Att blåsa allt kallas fabriksinställning på mitt språk.

Göcke vill inte använda det ordet utan han kallar det "att blåsa allt", men det är
samma sak.

Jag skulle råda dig att ha det som det är över jul och nyår annars kanske du sitter
illa till. Många har flera operativsystem på sina datorer utan att ha obehag.
leiake , det är ingen fabrikare om det bara är OSet

en fabrikare innehåller mer än bara OS.

därför så kan jag inte säga fabrikare.

och alandia har installerat två OS

rent praktiskt är det så att den senaste tar överhanden , om man inte har en dualboot variant.

och man kan alltså inte ta bort något som redan anses rulla på maskinen.

det får man göra utanför OSet, med risk att datorn inte startar utan en reparation av booten.
Annons
nä, jag tänker inte blåsa allt. Nu när jag äntligen fått allt på grej. Jag har funderingar om jag gör disken dynamisk i "Diskhantering" vad händer då? kan jag då formatera den partitionen som gamla op ligger i? Vågar inte experimentera :)
alandia , har du instalerat program i båda OS ??

ge F... i dynamiska diskar om du vill räta ut ditt problem
Göcke: Ja jag har program i båda, men de funkar ju inte i det "gamla" OS. Jag försökte ta bort någon mapp där, med fick upp meddelandet att jag inte hade behörighet av "TrustedInstaller" för att ändra mappen. Vad är det för fasoner?? Jag är ju administratör för sjutton. ! :)
Ja, det verkar lite svårt det där med dynamiska diskar. Vet sen tidigare att hela ddisken eller partitionen blir osynlig. Bra att du påminde mej Göcke. Tack
Göcke. Nu fick jag plötsligt en ide. Kan jag koppla min disk som extern enhet till frugans dator och där fixa problemet? Hon har Win 7.
ungefär det jag föreslog redan i början
ok allt fixat Tack Göcke. Det senaste alternativet funkade bra. Förutom att jag fick nästan hjärtsnörp när datorn meddelade att den inte fick kontakt med något operativsystem, In med installskivan/ Reparera/Diagnostik omstart och si jag har sett ljuset. Allt som vanligt i ett nytt win8 !
alandia!

Du har tur med dig. Köp Lotto eller något liknande. Det kanske heter Låttå på Åland.

Tur att du hade installationsskiva till hands.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem