Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

DNS-server

DNS-server

Din dator verkar vara rätt konfiguerad
men enheten eller resursen (DNS-server)
svarar inte. Vad göra ? någon som vet ?
tacksam för hjälp.

M.V.H
Ronnie
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Hmmm jag igen Det betyder att jag inte kommer ut
på nätet utan att göra en återställning av datorn varje gång.
svarar inte DNS servern behöver det inte vara din dator det är fel på.

men svara på din fråga bara rakt upp och ned . är inte lätt

för det första så måste man veta mer om allt runt omkring ditt nätverkskort och hur du är kopplad mot din internetleverantör och om du kör trådlöst eller kabel mot din router osv.

och innan du rotar i datorn, vilket OS du kör. det underlättar hur man svarar. även dator, (bärbara)
datorn är en ACER aspire x1430. processorn AMD E-350 APU with
radeon(tm) HD grapics 160 GHZ. 64 bitars opsystem. nätverkskort
realtek PCIe GBE family controler. körde jag en uppdatering av kortet, men fick till svar att jag redan har den senaste versionen, och det fungerar korrekt. kan det vara så att
det är nån drivrutin som har ballat ur? har kollat, är det farligt att installera drivrutiner
bara på måfå? det finns 7st där det står att inga drivrutiner installerade B.la Direct
accsess controller,numeric data processor och programmable interupt controller.
Jag har bredbandsuppkoppling från väggen direkt in i datorn som är stationär.

M.V.H.
Ronnie
Annons
Hej Ostkrokar!
Tror Göcke har rätt! Det behöver inte vara fel på din dator, åtminstonde inte nödvändigtvis hårdvaran. Det har nog något med din internetleverantör tror jag.
Har haft något liknande problem förut, körde Comodo brandvägg - fick frågan om jag ville köra över deras DNS server istället, skulle ge vissa fördelar? - Men se det gillades inte alla gånger av min ordinarie internetleverantörs server, blev lite krångel där ett tag! Internetleverantörerna gillar inte alltid att man går ut genom någon annans DNS-server istället för deras egen.
Så frågan är om det kan vara någon instalerad mjukvara som är problemet, kanske n.g.n brandvägg, antivirus eller trojanjägare? Tror det är en bra början att prata med din internetsupport först! Ja! Detta är nog tyvärr allt jag kan bidra med till detta problem! Kommer inte exakt ihåg hur mitt problem löste sig så småningom?.... Kanske var jag in i brandväggen och stoppade företeélsen att gå över en annan DNS! Lycka till!
först måste vi nog ställa ytterligare en fråga ,

användes fast eller dynamiskt IP-tilldelning

använder man dynamisk ip-tilldelning, så skall man få även DNS servrarna med på köpet, annars så är något fel.

för att rensa listan skriver man detta i ett kommandofönster

ipconfig /flushdns och sedan trycker man enter/return
jag köpte datorn billigt sprillans ny när expert gick i konkurs, jag bara plugga in och startade upp och den har funkat klockrent sedan dess fram till för några dagar sedan. den där DNS-servern är det inte leverantören som står för det? jag får nytt ip-nr tilldelat automatiskt vid varje inloggning så är det sagt vill jag minnas. vad står DNS för?

tack för att ni vill/försöker hjälpa.
M.V.H.
Ronnie
ingen ide att springa händelserna i förväg

kör ipconfig /flushdns

och starta om datorn

gå sedan in och se vad du får för ipnummer och gateway, dns

DNS servrar är de burkar som pekar ut var domänerna finns på internet

att tex www.aftonbladet.se finns som en ipadress
du kan jämföra den som en telefonkatalog, telfonnummer - person_adress

vilket OS är det?
OS står väl för operativsystem isåfall är det 64-bitars ? IPv4 std gateway är samma efter omstart, likaså ip-nr. men det finns nåt som heter IPv6 också och det är inte aktiverat.
OS är mycket riktigt operativsystem
Men på frågan där måste du svara något av följande
XP, Vista, win7 , win8, win8.1 alla kan installeras som 32 eller 64bitarars

Värderna du får dig tilldelade ,ip, gateway,dns
Måste du dela med dig av, annars är detta meningslöst.

Eller så ringer du supporten hos din internetleverantör, så hjälper de dig
tack för all hjälp (förgäves) har pratat med bredbandsbolaget nu sen den 18:tonde dec har köpt en ny bärbar som jag kopplade in i min fiberanslutning funka en dag sen likadant med den nya då. jag tröttnade och har nu sagt upp abbonemanget 2014-01.24 (heligt förbannad) tre månaders uppsägning, men ja går till konsumentombudsmannen, jag tänker fan inte betala när dom inte levererar.
ärendet avslutat.
M.V.H.
Ronnie J

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem