Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Rattfylla

Rattfylla

Jaha nu har det visat sig att Rattfylla inte är lika för alla

http://korta.nu/twbpz
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Ja, jag satt precis och läste den artikeln. Det är ju knappt så man tror det är sant. Ska vi nu ha olika rättspraxis beroende på var vi kommer ifrån? Då är vi inne på en farlig väg.
Ojsan! Då kan Ryssarna frias med över 3-4 promille i blodet då.

Vodski slurpski!

Att domstolar går på en sådan variant som att spriten intagits efter besöket på
bensinmacken.

Det är ofattbart. Dom betraktar tydligen personalen på en bensinmack som lögnare. Vem ringer polisen på en nyårsafton och varnar för en full asiat.

Men bättre fria än fälla. Den asiaten har nog skrattat ihjäl sig, så det kvittar.

Jag var bekant med kineser och dom sade att vi svenskar är så dumma men jättesnälla, att dom aldrig skulle flytta hem till Kina igen.
Annons
Vad jag har hört så är Asiater faktiskt mycket mera känsliga än oss Nordbor när det gäller alkohol pga. nåt enzym.
Det verkar som du har rätt, men kan det förklara 1.68 promille. Knappast.

Men man vet ju inte riktigt. Han kan ju vara väldigt liten också.

http://korta.nu/sw134
leiake:

Jag vet inte hur snabbt promillehalten stiger men ett par 4cl Whiskeyshots kanske räcker och sen beror det ju på hur lång tid som förflöt mellan macken och alkoholtesten.

att promillehalten skulle variera mellan vilken del av världen de kommer ifrån , snacka om nys.

alla alkometrar får de kasta eller trimma om efter vilken som skall testas.
lyssna själva hur dumt det låter.

Polisen står och skruvar och så ställer han frågan, var är du född . i Asien
då drar vi av 5promille på mätresultatet

då kan vi lika gärna ha 0promille som gräns.



Göcke!

Du har rätt. Det är nys. Det är blodmängden som räknas. En asiat har 2 liter blod
medan en tjock och välgödd svensk har 10 liter blod.

Vi kan inte ha 0 promillegräns för det bildas alkohol vid vår matsmältning.
Skulle han vara mer känslig för alkohol än andra, så borde han ju vara mer försiktig med sprit än andra också.... Blir billigare också
"63-åringen påstod att han endast druckit ett litet glas öl innan han körde, och först efter att han kommit hem intagit större mängder alkohol. Men enligt ett yttrande från Rättsmedicinalverket som tingsrätten anför finns starkt stöd för att merparten av mannens alkoholintag skett före bilkörningen."
Ja det är många intressanta aspekter i detta. Särskilt som man inte får köra bil om man är märkbart påverkad, oavsett vilken promille man har eller om man tagit tabletter osv.
Här har ju personalen reagerat över mannen och att han är påverkad och då borde detta räcka. Att han sedan själv kanske inte anser sig påverkad är ju något helt annat. Det förekommer ju ofta hos dem som har alkoholproblem och jag har sett människor som haft över 3 promille och som inte det har märkts på att de har druckit.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem