Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Kungahusets vara eller icke vara?

Kungahusets vara eller icke vara?

Kungen,Sveriges största bidragstagare!Lägg ner skiten!!Låt folket välja "sin" ledare!!Kungahuset med allt tillhörande hör till en försvunnen tid, att vi sen får se vissa veckotidningar gå i konkurs är smällar vi får ta!

Som sagt in med Sverige i 2000-talet!!

Kungen är Död!Länge leve republiken!
Antal svar på detta inlägg: 32
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Leif vad som hellst bara det fungerar , telefonröstning vet vi kan ta emot ett ganska högt tryck, de som studentröstade sist hade visst lite problem med internetfunktionen.

Men framför allt så slipper vi denna kohandel mellan partierna.

Det itresantaste är hur missnöjesyttringar sedan går att styra med lite tidningsrubriker. timmarna före det skall röstas.
Jag anser att kungafamiljen ska få vara kvar. Det är en tradition vi har i Sverige, en väldigt fin tradition. Är alternativet att ha en president? Som bara endel av folket röstat fram? Kungen har ingen politisk makt. Han är mer en symbol som gör reklam för Sverige.

Men framförallt så tycker jag att vi ska värna om vår kultur som innebär att vi har monarki!
Väl talat Eric! (eller skrivet om det ska vara så petigt ;) )
Annons
Låt kunga paret vara ifred!! KLART att vi ska ha kunga familjen kvar dom är ju ett ansikte utåt för sverige. Vickan kommer att bli ett bra föredöme för sverige utomlands. :krammar:
Jag kan inte låta bli att lägga mig i!
Jag är för Kungahuset något annat är inte ens att tänka på.

Om man nu skulle leka med tanken om att ha en president, vilken skulle ni vilja?
Jag kan inte se någon lämplig person i riksdagen som skulle kunna iklä sig rollen som President.

En ledare skall bry sig om sina undersåtar, ta tex Tsunami katastrofen vilken ledande person var det som kom att bli populär ibland folket. Kungen!

Person och hans pack lyckades väll inte något vidare.

Nä Sverige är en monarki vilket vi inte skall glöma.

Vi är en stat med flera små länder kallade län inom staten Sverige.

Vi enades under en kung och där födes Staten Sverige, att av skaffa monarkin är det samma i mina ögon som att avskaffa staten Sverige.


Long live the King
Hahaha .. hur gamla är ni egentligen?

Det är 2005 för guds skull, kungen har gått ur tiden. Avskaffa självklart kungahuset omdelbart.
Varför tror ni att Victoria och Daniel Westling skulle representera Sverige bäst i världen?
Det enda kungahuset är bra till är att sälja lösnummer av Hänt Extra.
Men... hur kan man vara FÖR kungahuset? I min värld kan man bara vare emot eller likgiltig.

Att vara royalist trodde jag var något gamla föredetta militärer och sociteskärringar kocketerade med bara för att ha något att prata om under tebjudningarna.

Kan någon ge eller lista några reella argument för kungahuset som inte handlar om hur dåligt vår riksdag fungerar?
Vi kan väl ha kungen kvar om han ställer upp i ett val
Jag är 24 och vill ha kungen kvar... Berätta istället vem som kan sälja sverige bättre än kungahuset?

Svenska kungahuset är omtyckt över hela världen. Och en kung är inget man kan rösta fram för då är det ingen kung.

Och någon president kan vi inte ha för det finns ingen i sverige som är kompetent nog att vara det. Kolla på våra politiker voj voj.

Och så är det ett svenskt kulturarv som ska vara kvar. De svenska sederna förbjuds mer och mer i sverige och nu ska fan inte kungen/drottningen försvinna åxå. Snack om att sverige är mångkulturellt javist så länge du inte hissar svensk flagg eller sjunger nationalsången. och ja så klart grishuvud vid jul som någon skrev om tidigare i detta forum.
Nu du Rob, inte mycket jag håller med om där.

Kanske säljer kungahuset Sverige, men det tror inte jag. Jag tycker om Spanien, men inte är det för att de har kung där. Jag åker dit av andra anledningar och hade gjort det även om de kickade sin kung. Lura dig inte, kungen gör noll nytta.

Vår kung ska ha lite cred för att han öppnade munnen när ingen annan gjorde det i samband med tsunamin i asien för det var faktiskt en positiv grej och ett bra tal. Men det är nog väldigt många som hade gjort det, kanske både du och jag Rob.

Ett Sverige utan kungahus skulle vara sig mycket likt i världens ögon. Tänk dig å andra sidan ett Sverige med bara ett kungahus och ingenting annat av det som vi kanske kan vara stolta över: modern industri, kultur och politik. Lycka till med införsäljningen Kungen!

Tror du spanska kungahuset är omtyckt över hela världen? Det tror jag, men vem 17 bryr sig om det? Vem ägnar någonsin det en tanke?

Rädd om kulturarvet? Bevara slotten och historieböckerna då, men kulturmärk inte kungen. Han är ju bara en snubbe som lever mitt 2005 som vi andra. Min farsa är äldre än honom och har alltså mer kulturarv i blodet än Tjabo.

Liten utvikning och kungar och historia: man borde slå sönder den historieutbildning som sker i dagens skolor totalt. Att hänga upp vår historia kring en kungalängd och de krig de kungarna fört är för mig befängt. Man borde sammanfatta den delen av historien i en mening "Åsså kom och gick det naturligtvis en massa kungar och fördes en massa mindre och större så kallade krig." Resten kan de specialintresserade läsa för sig själva.

Det där med att man inte kan hissa flaggan eller sjunga nationalsången som svensk måste bara vara en modern vandringssägen. Självklart kan man det. Det där tror jag bara inte på, det är bara något som är kul att säga när man tycker synd om sig själv.

Vilka svenska seder är det du tänker på?

Men jag håller med dig om presidenten. Någon sådan kandidat ser man ju inte direkt. Men å andra sidan undrar jag om inte det egentligen är ett gott betyg. Jag tror jag spontant skulle tycka illa om en person som bossade omkring som en president i våra media.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem