Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Undvik att bli kapad på nätet

Undvik att bli kapad på nätet

Det vill man ju slippa att bli kapad. Men att det var så lätt att komma undan visste jag inte. Man byter från administratör till vanlig användare.

Jag börjar givetvis med detta omgående, men måste först lista ut hur man gör så
det inte blir galet. Har alltid varit administratör och trott att det var säkrast.
Man lär så länge man lever eller så länge levern håller.

"Men det absolut viktigaste rådet är att inte vara inloggad som administratör på sin dator till vardags. Om du inte behöver behörighet för att uppdatera program är det bättre att vara inloggad som användare.

– Det här är ett superknep som alla missar. Om du luras att klicka på en trojan blir bedragaren också administratör och kan göra vad de vill. Det tar bara några minuter att ändra inställningen, men kan skydda mot 80–90 procent av alla elakheter på nätet. "
Antal svar på detta inlägg: 6
Det är synnerligen enkelt - du skapar en ny användare, gör denna till administratör, går tillbaka till ditt ordinarie konto och gör detta till standard och fortsättningsvis använder du det som vanligt. Kom dock ihåg lösenordet till admin-kontot annars får du problem framöver.
Klart! Lycka till!
Jag vet snart inte vad jag har eller inte har. Microsoft är bra på att förvanska
verkligheten till någon dj...la trollformel. Hokus pokus.

Jag har i alla fall ett Microsoftkonto som förr hette Live ID. Det finns lokalt
och inte lokalt. Det rekommenderas av Microsoft att använda Microsoft konto.

Alltså tvärt emot min artikel om att inte vara inloggad som admin utan med lokalt konto.

Vilket är rätt och vilket är fel. Det undrar jag verkligen, eller så fattar jag hela
"skiten" fel.

Göcke var är du, när du som bäst behövs.
lokalt konto på datorn är det de menar , när de snackar om administratör , alltså en som har fulla rättigheter att installera mm i datorn

har inget med live konton att göra , där är du full medlem (din egen administratör i molnet) , så ditt lösenord borde inte vara qwerty eller 123456


annars så när du får en förfrågan att installera något som användare, frågas det om admin lösenordet , så då skiter sig hela resonemanget i alla fall ... om man skriver det.
Annons
Då är vi överens om att Microsoft har gjort livet krångligare än det behöver vara.
Jag förstår vissa människor som inte fattar ett dugg vad dom håller på med.

Epostadress i all är + ett bra lösenord är nog bra, men jag undrar om inte Bank-ID är att fördraga . Där behöver man ett lösenord på 12 tecken.

Om alla sajter anammar Bank-ID som ett villkor att logga in så vore mycket
galenskap ur världen.

Tänk att bara behöva komma ihåg ett lösenord. Det är som julafton.
Microsoft har inte krånglat till det, de har bara gett oss sin variant av molnet
och vill ge oss mer.

andra har liknande varianter, och alla vill ha mer.


det vi borde vara oroliga över är att mycket spår finns kvar i många OS även andra än Microsofts , där lösenord syns öppet

och att vi fiskas på både det ena eller andra i historikväg.
uppvaknande datorer som är så sega att man nästan hinner skita
för att alla program man har skall anropa sina hemmahamnar och tala om att nu har han/hon vakna så är på hugget nu. ...
Google toolbar var boven. Vet inte hur den ramlade igång men det fanns en inställning som tog bort popupblockeraren

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem