Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Särskrivning är svårt

Särskrivning är svårt




En dag på stan...

Kaffe, jag var sugen på kaffe kände jag en dag och begav mig till ett av stans caféer. RÖK FRITT stod det på en skylt och jag blev dumt stående och funderade. ”Ehh – får man röka här frågade jag slutligen? Servitrisen, som väl var trött på sitt arbete och på dumma frågor, himlade med ögonen och snäste: ”Läs på skylten där borta.”

Villrådigt sjönk jag tillbaka i en skön stol och gick igenom svaren jag fått på den kontaktannons jag skickat in veckan innan. Svaren var från:”En brun hårig kvinna”, ”en sjuk gymnast” samt en ”full vuxen sekreterare”. Bland breven fann jag även en inbjudan från en god vän. Kom ut klädd! Vad menade vederbörande med det?! Klart att jag klär på mig innan jag går ut.

Vankelmodigt vandrade jag iväg och fick fart på benen då jag såg en skylt utanför dörren med texten: ”Häst skjuts på torget idag kl. 14.00.” Med hjärtat i halsgropen upptäckte jag dock att hästen såg ut att må riktigt bra för att vara dödsdömd, den hade till och med en liten vagn med glada barn i bakom sig.

Jag knallade vidare och gick in i mataffären för att handla. Kul potatis, kalv lever skuren i tunna skivor, snabb mat slank ned i min korg. På klädavdelningen stod det textat på en skylt ”Helly Hansen super under ställ”. Jag tittade till en gång extra under stället och funderade på om det verkligen är bra reklam för butiken att låta folk som herr Hansen kröka till där.

Det visade sig att kläderna även var märkta med etiketten ”Hand tvättas separat”, men en förklaring till varför man inte kan tvätta båda händerna samtidigt ges inte. Ett par byxor salufördes med orden ”Sten tvättade Levis jeans”. Det var snällt av Sten, tänkte jag för mig själv och fortsatte vidare in i butiken, där bl.a ”Jesus sandaler” såldes. Dessa såg dock förvånansvärt hela och rena ut för att vara tvåtusen år gamla.

I brödhyllan valde jag bland olika sorters bröd, över ett stod texten ”Vårt bröd bakas av h.elvete”. –Måste vara bränt, tänkte jag och valde ett annat. Vid mejerihyllorna stod det stolt textat ”Vi har sprätt ägg”. ”Jaså, har ni gjort det?” tänkte jag konfunderat och lade ner en ”skum tomte”, en rak apparat, en paj form och en halv akustisk gitarr i varuvagnen.

Ovanför kylen stod det ”Här har vi folk öl och läsk”. Folket kanske behövde kyla av sig? På väg mot kassorna funderade jag sedan på att köpa en fasad flagga, men avstod eftersom jag inte visste varför folk skydde den. När jag skulle betala stod det skyltat, ”Vi behöver femtio öringar”.

Jag funderade på om butiken blandat ihop fiskdisken med kassan, men tröstades av att butiken enligt sin reklam i alla fall har ”svensk talande personal med grund utbildning”. Utöver detta var personalen tydligen även utbildad i andra saker, för i reklamen stod vidare ”Vi arbetar med fel analys”.

När jag packade mina matkassar förvånades jag över att den ”lätt majonnäs” jag nyss köpt var precis lika tung som vanligt. På väg ut ur butiken fastnade jag framför anslagstavlan där det på några lappar stod: ”Gul nackad fågel säljes”, ”Vilt bord 80 kr per person på Restaurang Full proppad”, "Sjö nära tomt till salu”, ” Behöver du extra knäck på lovet?” ” Fel sökning av din telefon, billigt” samt ”Tom dunkar, 50 kr”. Jag undrar i mitt stilla sinne varför och vad/vem Tom dunkade på för någonting.

En liten annons i ena hörnet fångade mitt intresse. ”Jag uppfyller alla sex önskningar”, sade en kvinna och log så stort emot mig från papperet att hennes mungipor nästan möttes i nacken. Jag suckade och tänkte: ”När jag var liten var det minsann bara tre önskningar”. Fast det var kanske andra sorters sagor.

Utanför entrén stod ”Vi har öppet mellan dagarna” och strax bredvid fanns en skylt med texten ”Håll platsen flyttad”. Eftersom jag tänkt ta bussen hem så stannade jag till, plockade fram busskortet samt funderade över vilka medborgare som hela tiden envisades med att flytta tillbaka hållplatsen till det ursprungliga stället.

På bussen hem stod det ”Vi tar inte emot tusen lappar”. Jag funderar på detta och kommer fram till att 999 samer alltså går att klämma in i fordonet, även om några får trängas bakom något som presenteras som ”skum släckare”.

Jag betalade min biljett och läste texten ”Växel i retur skål”. - Skål på dig själv, sade jag till busschauffören och varnade honom för att dricka i tjänsten. Väl hemma kände jag mig som en sur puppa därför att världen är så svår att förstå och jag lade mig i soffan som en riktig lat mask.




Antal svar på detta inlägg: 1
Bra!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem