Tisdag 30 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

hyvla hårddisken

hyvla hårddisken

Hejsan, kan någon hjälpa mig med ngt program som tar bort "allt" från hårddisken, jag har strul med XP och får inte bort massa konstiga små program när jag formaterar...

Fanns ett program som hette killdisk men det vill inte heller hjälpa mig med XP...

Mvh Åke
Antal svar på detta inlägg: 22
Sidor: «1 2 3 Nästa »

en vanlig formatering "tar bort" alla information på partitionen. Alltså informationen ligger kvar men registreras av systemet som ledig plats. för att verkligen få bort allting så måste man lågnivåformatera så man skriver om magnetspåren på den fysiska disken och efter det skriva över disken med 1or och 0or 10ggr eller mer för att vara säker på att informationen är borta. DOD har som standard 7ggr men det går att återskapa data endå.

Men tillbaka till åke så är det troligen inget virus i bootsektorn eftersom de inte sprider malware, utan de pajar systemet.
Och eftersom han använder en recovery skiva så är det troligen en tryckt skiva som det inte fins något sånt skit på. Så jag tippar på att göcke har helt rätt. han har flera partitioner och har bara formaterat en. Sen om åke surfar lite mindre på allehanda porrsidor så skulle nog inte problemet återkomma.. ;)
Och så början använd firefox :)
Vem har sagt att formateringen tar bort allt
inte ens en lågnivåformatering tar bort allt
utan att man måste skriva till varenda block och sektor i
flera steg för att göra det svårare.
Men är det värt detta, låter som man vill dölja något i såfall.
För tiders evigheter.

Det är därför jag alltid propagerar för att skippa formateringen
och gå på pudelns kärna i stället.

När ni inte vet vad som händer på disken i alla fall.
Skulle jag jobba så, skulle jag inte få något gjort på ett dygn.

Sen får ni sluta att ta till övernaturliga krafter på dessa otyg ni får in i datorerna. Man kan ju tro att ni vill göra dem oövervinnerliga. och svårare än det är.

Jag vill med detta säga att ni måste tänka till flera gånger.
Ställ er frågan? , vad är det för typ av skit ni har fått in.
hur sparas det och hur skyddar det sig osv

ett exempel på problem
om du skapar ett nytt mbr och lågnivåformaterar hårdisken
alltså formaterar och skriver bara ettor och nollor till hela disken.
och sedan skiten ligger i minnet och kopieras till disken så fort ni stängera av datorn eller bootar om
Hur gör ni då??
Formaterar ni om då igen?
Tack Rob att du fyller i mina luckor
Under denna tiden mellan mina inlägg så har jag just fixat 2 datorer som hade problem med just skit i systemet.
utan ominstallation/formatering
Ytterligare tips
i xp så får ni partition/formateringen automatiskt som fråga vid ominstallation, men patchar och servicepacken måste tankas hem. Jag har tidigare sagt att det är bra att beställa cervicepacken på cd från microsoft så slipper man vara så sårbar och behöva gå ut på nätet redan innan man är färdig med all installation av os-et. Framför allt ni som som inte har inbyggt sp2 i xp-versionen utan en äldre version.
Har ni sedan en märkesdator så tanka hem de senaste drivrutinerna för just din dator och os också. så slipper ni allt strul
som kan uppstå. Ni andra skall klart göra det också. men där får ni ju fixa sökningen själva.
Annons
Hej!

Vad jag syftade på som ex. är att när jag installerat service pack 2 och formatterar om datorn och ominstallerar windows får jag ibland upp medd "Sätt i service pack 2 Cd-skivan"

QUE???

Datorn var ju nyss TOM när jag formatterat den...!

Hur kan då datorn kräva info om nåt den INTE ska känna till???

Och detta fenomen dyker upp titt som tätt...

Sedan en annan sak:

När man laddar ner shareware och freeware så går skiten ibland INTE att få bort på nåt märkligt sätt..det fastnar nånstans även fast man kört "lägg till/ta bort program"

Det är då man formatterar ibland..

Sist men inte minst: Allt handlar inte om porr eller olagligheter..hahahaaaa...
Nu svär jag väl i kyrkan bland alla er hemmafixare, men man kan ju köpa ny också. Några få klick på dustin eller någon liknande sajt så har man nya rena disken hemma senare samma dag.

Tid är pengar. Tror jag.
Tack för alla svar, jag har faktiskt tre partitioner i datorn, två som inte heter något på 40 resp 8 Mb som fanns där när jag köpte dell-laptoppen. Och sedan C: på ca 30 GB, Kan jag ta bort alla partitioner och bara ha en kvar utan total kaos från Dells skivor...
Men jösses! Jag tror att åke vill få bort spyware eller något annat simpelt virus ifrån sin burk, och inte ha professionell hjälp på med hur man totalutplånar hårddisken ifrån totalt all data!

Formatering + återställning av bootsektorn räcker, utan att tönta sig runt med en massa avancerade program!
Fajjer då kanske du kan ge svaret på Åkes sista fråga också.

Du har bygglar
Master, slave, select

om du skall har din hårddisk som en ny.
har byggeln master och lägg en byggeln slave ochså
sen fortmatera du FULL
sen tar du bort slave byggeln.

och glöm inte att du tar bort bios setupen hårddisken då
du gör detta..
Åke: Jajamensan. Man kan ta bort, lägga till och ändra storlek på partitioner.

Partition Magic 8.0 är ett väldigt bra program till detta ändamål!
Det finns demoversioner, men dom har tyvärr begränsningar! Hör av dig på mail, fajjer@fajjer.se så får du en länk av mig! :)

Markera partionerna, en för en och välj (Delete partition). När du tagit bort dessa två partitioner som du ville bli av med så får du ett ledigt opartitionerat utrymme på din disk. Eftersom att du bara ville ha en partition kvar så räcker det med att du klickar på på (Redistribute free space) så överförs det lediga utrymme till den partition som du har kvar! Klicka sedan på (Apply) så utförs dom begärda ändringarna.
Smidigt va?

Var försiktig dock när du använder programmet så att du ej skadar data som du vill ha kvar. :)

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem