Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Tokig för mindre

Tokig för mindre

Hej..
Om jag ska koppla upp mej på internet så fungerar det i ca 2-5 min sedan blir det tvärnit. Kommer ingen stans. Sidor kan inte visas. Har hållit på i en vecka nu.
Har modem (bor på landet)
Har felanmält till Telia men dom säger att det är elstängslen till hagarna som stör ut för gräset kommer i kontakt med eltråden. Jag har väldigt svårt att ta det, för då skulle det väl vara boväggar från början och inte efter 5 min?
Ska jag ladda ner något så går det en stund, men sedan bryter det alltid på samma ställe.
Kan jag ha fått in något i min dator som ställer till det såhär?
Tycker att datorn blivit trög för övrigt.
Jag har Norton System Works. Antivirusprogram som är uppdaterat. Kört Ad-Awere SE och Spybot- Search & Destroy.

Ha det gott/ Åsa
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: «1 2

Ja, jag måste säga att Telia irriterar mej lite. Verkar som om vi som inte har något val utan modem än så länge, inte är så viktiga. Det har varit problem med telefoner och surfning här i 5 år snart. Nu har det iof funkat bra ett halvår.
Man kan åka till månen men inte surfa när elstängslet är påslaget.

Tack för era tips i alla fall.

Önskar er en härlig semester

Åsa
Åsa , isåfall kallar jag det en dåligt balanserad telefonledning
och det skall leverantören ombesörja utan knot.
Tänk till, om du inte kan ha elstängsel , så borde en
elledning parallellt med din teleledning också störa.
moski är inne på ytterligare en felorsak, och vatten som tränger in i en jordkabel är typiskt fel som bör repareras.
Men som sagt detta fel är förekommande hos alla leverantörer
så det är inte lätt att få upprättelse.
Men har du telia och en internetanslutning via telia , så borde det vara i deras intresse att fixa detta. om det är något transmissionsfel.

Jag tycker iallafall att du skall testa med ett annat modem det
förmodligen snabbaste sättet att ringa in problemet på.
Hoppsan hejsan.. Nu har jag bytt till ett annat modem. Det fungerar perfekt, ja så som ett modem ska göra!
Tack för tips och ideer. Skönt att slippa bråka med telia denna gång.
I höst får vi Adsl och då får vi hoppas alla störningar försvinner.

På tal om det så är 15 kossor lösa i kväll, kanske därför det fungerar *S*
Tur att det inte är våra kossor.

Tack till er alla

Åsa
Annons
Åsa . om det nu uppstår problem i fortsättningen så be Telia att
balansera er teleledning så att signalnivån ligger i rätt nivå.

Som det är nu kan det vara så att ditt sämre fungerande modem
har rätt nivå eller att det helt enkelt är för låg nivå ifrån det.

kossorna kan visst ställa till det , tex om de skaver sig mot en telefonstolpe, eller lägger en blajja rakt över en trasig kabel.
Det brukar vi säga att det är bra siktat.

eller så får du hålla dig till tåls tills ni får adsl, för då har de fixat
detta med nivån förmodligen.

alternativet är att ni går ihop ett antal grannar och skaffar radiolan men det är inte problemfritt det heller.

Ja Göcke, jag ska ligga på dom som en igel hädanefter.
Tråkigt att man ska behöva känna sig ointressant bara för man sitter med modem. Ja menar..det kostar ju för oss oxå.
Det känns ju nästan som man fått bredband nu, surfar ju snabbt som sjutton om man jämför*S*

Nu ska jag kryssa mej ut mellan blajorna som lades här i natt!!

Ha det så gott/ Åsa
Va bra Åsa. så det löste sej,ja visst är de mindre roligt att surfa med modem,du skall se när du får adsl,det är som att hoppa i en ferrari från en traktor. göcke,lägga en kabel har ja hört talas om*ASG*att korna gör det på kabel visste jag faktiskt inte*L*jaja där ser man.ha en angenäm surfning åsa,och glad sommar på er.
jo det är mycket som man inte vet , ni skulle se vad en grupp myror på myrstigen kan göra när de lägger en stråle i elektroniken
inte en kopparledare i världen klarar den syran.
fast sanolikheten att man skall drabbas av det är så låg så man får leva på det som ett skämt.
ha det bra i sommarvärmen

och ta er en titt på badtemperaturen i ert närområde som Daniel tipsade om i dag i länktips

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem