Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Glas.

Glas.

Hej därute....
Undrar om "glas" slits pga. att man diskar/rengör....
Köpte 6st fabriks/standard glas (35cl)...ca:6år sedan....
Verkar som glasen har blivit skörare...4st har pajat sista månaden....
Jag har ingen maskin utan handdiskar allt.....
Ni som säger att jag skall mer försiktig...Det är bara samma sort som
köptes ca:2009....Alla övriga glas är intakta.....
malken
Antal svar på detta inlägg: 7
malken!

Jag har några stycken glas som jag har haft i 40 år minst. Tror man köpte senap
i dom. Sju S hette senapen.

Senap som smakar som senap skall smaka.

Dom håller än trots att jag diskat dom flera gånger



http://forumbilder.se/DDMJ9/lsejdel3.jpg
Hej leiake....
Jag har fått lära mig att ett "äkta" Öl glas Ej diskas...Utan bara
skjöls i temperat vatten!!!!!!
Måhända att jag har fel....Öl är mums....
malken
Glas är ett gammalt material. Mellan åtta- och tiotusen år gammalt. Eftersom en del av detta glas finns kvar idag kan man sluta sig till att man gjorde bättre glas förr. Dessutom påverkas glas av kalk och fukt. Man pratar om anlupet glas, detta kan gå fort några veckor utan att glaset får torka ger blå- eller gråaktig yta. Jag troor att man gjorde bättre glas förr!

Vet ni vad glasmästaren gör när han inte har något glas? o.s.a.

Annons
Hej svennews....
Tack för din kommentar...
malken
Hej svennews..........Varför har Du så konstigt/krångligt "IS namn",,,,
Intressant att Du informerar om "Glas"...............
Frågan kvarsrtår....
Slits glas via handisk/manskindisk på olika sätt....?????...
Egen erfarenhet är:::::Handisk / Sliter mindre på porslinet...!!!!!
MALKEN
malken

’Nicket’ är mitt namn! Jag var med ganska tidigt med e-post. Så pass tidigt att jag var med om en massa problem och krångel. Min dåvarande adress ställde till det ibland och man kunde inte nå mig i mitt arbete. Hotmail verkade vara ett alternativ Sven + New blev min räddning.

Dåvarande Hotmail och nuvarande IS har/hade stora likheter. Lite kludd med inloggningen gjorde att ett ’s’ fick läggas till. (IS skickade återstart till ett reklamöverlastat hotmailkonto och jag kollade nästan aldrig spammet.) ’malken’ är väl också ganska konstigt/krångligt.

Glas intresserar mig nästan lika mycket som Internet och datorer. Har jobbat lika länge med båda. Glas i 25-30 år, överlappade 5-10 år. Trivdes lika bra med båda jobben så intresset finns! Det pratades om att glas är en vätska som ’rinner’ väldigt långsamt. Tusen år skulle göra att nederdelen, av en glasruta, var tjockare än överdelen. Numera tror man att den tidens glasmästare valde att sätta in rutorna med den tjockaste delen nedåt. Ganska logiskt! Man kan fortfarande hävda att glas är en vätska med väldigt låg ’rinnighet’ (viskositet). Å andra sidan kan då järn och sten också vara vätskor med mycket låg viskositet. Wikipedia säger att vid rumstemperatur kan man inte mäta någon viskositet hos glas.

Men! Vi vet alla att glas är ömtåligt. Även härdat glas som man kan hoppa på som en studsmatta tål inte ett väldigt försiktigt slag i kanten. Smuts och fukt stannar gärna kvar och förenas med materialet. Kokande vatten i diskmaskin eller omedelbar sköljning av ett ölglas i ljummet vatten skadar mindre än en tids blötläggning.

PS Jag hade en skrivmaskin med ett minne på nästan 4 000 tecken (ungefär en A4-sida). Årtalet var sent 1970-tal. PC-inköptes sent 1980-tal. Ungefär 10 000 kr och hela 30 Mb minne. Sjuhundrafemtio tusen A4. DS

Hej svennews...
Tack för dina förklaringar...mitt "alias"..malken...står för
Malmberg Kenneth...mal.....ken....
Har en IBM skrivmaskin från början av 90talet....Intenminne på 8000tusen tecken...Fullt fungerande....
Har kvar min 1:a pc...Inköpt 1988...OPsystem..Win3.11 (DOS miljö)...Fungerar
fortfarande....
malken

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem