Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Val

Val

Bara en stilla undran, Ska Ni sparka ut Reinfeldt med dunder och brak?
Antal svar på detta inlägg: 23
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Nu ser det ut som vi får ny regering, oavsett politik, bra eller dåligt för Sverige så vill jag bara säga att jag tycker det ska bli skönt o se lite nya ansikten i regeringen, för de som funnits är inte speciellt vackra.....
Fakta

Sverige har nu västvärldens största HÖGERpopulistiska partie, som har rötterna i Nazismen.

Polisbeskyddade stöveltrampet kommer att fortsätta på våra gator.

Grattis alla som röstade för strul och kaos.


Sumo de gick fram starkt MEN VAR ska de hitta riksdagsledamöter till alla platser?


I Kommunvalet i Bjuv gick SD också starkt framåt det är bara det att tidigare medlemmar hoppat av pga toppstyrning och bildat ett nytt parti som inte fick några röster. Så det blir många tomma stolar i Bjuvs fullmäktige och runt om i landet nu. Röstunderlaget har kanske vuxit men många medlemmar är ju borta.
antingen utslängda eller avhoppade så det blir nog inte så lätt att fylla alla vakanser.
Annons
Jag tycker övriga partier ska ta sitt ansvar. Att inte sammabeta med sd är att idiotförklara 13 prcent av väljarna!!
Thomas2. Det är ju så att det är majoriteten som styr det här landet och vid förra valet så blev ju alla de som röstade på V , MP och S nonchalerande för det var Alliansens förslag som vann med hjälp av SD. Bl.a. alla skattesänkningarna.

Nu ser det ut att bli tvärtom att det blir en majoritet som kan få igenom sina förslag utan hjälp av SD.

Det är så en demokrati fungerar inte att en minoritet bestämmer vad som ska ske.
87% ligger i ett dike och övriga 13% i det andra diket
frågan är om vi är så klyftiga i Sverige.
när vi röstar..

men allt detta heter demokrati, så det är bara att gilla läget
det positiva är att röstantalet ökat.

det negativa är att några ville hindra oss att rösta på valdagen.
det borde vi aldrig tillåta

sen får vi inte glömma våra förfäder som kämpade för allas rösträtt
det är inte 100år sedan.
Seal

De kommer att fylla varje mandat, och resultatet blir att Löfven kan inte genomföra en rödgrön politik de kommande åren.
Varje förslag som utmanar alliansens politik kommer att röstas ner.
SD har hittills röstat nästan uteslutande med alliansen och är blåare partie än M.
Därför är det en paradox att de som mest har drabbats av alliansens politik har valt att rösta SD. De arbetslösa ,sjuka och pensionärerna.

Thomas2
Har du missat att alliansen har senaste 4 år samarbetat med SD.De hade inte kunnat genomföra sin politik utan SD, som har röstat 118 gånger med alliansen och bara 9 gång mot de.

Retorik och vad man gör har varit skilda saker.
ja du Sumo du har så rätt så!

Men tänk tanken att de 2 största partierna hade kunnat lägga all prestige och allt gammalt groll åt sidan för gott och bildat en regering som visserligen fått kompromissa en del och från bägge sidor vilken stark regering vi då hade fått.
Tanken är inte så dum som den ser ut för bägge partierna ligger i "mittfåran" så hade de velat så hade det kunnat fungera. Allrahelst som det ena partiet nu får en ny partiordförande.

Det har ju faktiskt funkat i Tyskland så jag ser inte någon anledning till att det inte skulle funka här också. Men de får ju glömma allt vad prestige heter.

Seal

Du har rätt ,det fungerar på detta viset i demokratiska system.

Men men ,svenska blockpolitik har under senaste tiden börjat mera och mera påminna om USAs tvåpartisystem och drivande har varit alliansen.

USAs system är enligt min mening så demokratifientlig att de snart kan inte ens stava ordet demokrati.
Thomas2, inte precis idiot förklarar jag de 13% som röstat på SD,
men de är ganska omdömeslösa. SD har inte haft folk att sätta in
på de platser de fick vid förra valet, och nu med ökade mandat i de
flesta kommuner, blir det tomma stolar lite varstans, eller kanske t.o.m.
någon brottsdömd SD man/kvinna får platser i vår riksdag.
Men som sagt vi har bara att gilla läget, för valet har skett i sann
demokrati !!!!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem