Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Ge ditt namn

Ge ditt namn

I går var det Live 8 på SVT.
Jag tycker att alla som läser detta ska gå in på deras hemsida och stödja deras budskap: Att få bort svälten i Afrika.

Dom vill inte ha dina pengar utan bara ditt namn!

Denna namninsamling skall sedan läggas fram till G8 mötet i Edinburgh.

http://www.live8live.com

Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: «1 2

När jag va i Nigeria (som är ett av dom mer välbärgade länderna i Afrika) så såg jag den stora klyftan mellan fattig och rik. Det är ju inte meningen att dom fattiga ska bli rika utan att dom ska kunna ha ett drägligt liv där dom slipper svält och sjukdomar.
Tex att alla ska ha råd att köpa "flask-vatten" i affären, kunna köpa medicin om dom blir sjuka....

Det är inte speciellt dyrt (med våra pengar) En flaska 1,5 liter kostar ca 5 kr.
Nej alla ska inte ha råd att köpa "flask-vatten" det är onödigt dyrt när man kan borra efter vatten och ge dem rent vatten billigare än för en 5kr. Tänk långsiktigt och inte kortsiktigt. Vattenpump = långsiktigt billig lösning, "flask-vatten" kortsiktigt billigt långsiktigt dyrt.
Rob: Ja visst ska man tänka långsiktigt....men till dess då?

Vattnet dom får i kranarna måste kokas väl innan det går att dricka. Pga värmen så växer det för det mesta bakterier i rören och ibland är vattnet rödaktigt av skit. Det är inte som här att vi blir förvarnade när dom ska arbeta med rören. utan det som kommer ut kommer ut.

Värmen där nere är ju inte som i sverige.... det är KOPIÖST varmt, när jag va där kunde jag bara vara ute i högst 1 1/2 tim (i solen) i sträck i skuggan 2 timmar....sedan var det in till hotelrummet med AC.
Som tur va hade hotelet en egen generator, så att AC:n även funkade när det va strömavbrott, och det va ofta och länge.....

Det är svårt att sätta sig in i deras system.... och hur det funkar där nere (i Nigeria). På den korta tiden jag va där nere så fattade jag inte alls deras system och hur samhället fungerar.
I Lagos (fd huvudstaden) bor det ju 13,4 miljoner invånare (år 2000) så innan man får fram rent vatten till alla lär det ju ta måååånga år.


Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem