Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Bios inställningar

Bios inställningar

När jag kört programmet sisoftware sandra ,får jag en uppmaning eller tips om att "Enable in Bios settings SMART monitoring for all drives" kan någon av er säga mej hur jag skall gå till väga med det? bios är ett ställe jag inte riktigt vill gå in i och peta i,men ni som är jätteduktiga på ge råd,kan ni vägleda mej?ha en bra dag,i lappland är det supervarmt just nu
Antal svar på detta inlägg: 8
Skulle tro att,det tips du får gäller moderkortet.Du skall alltså
vara beredd på att skaffa nytt moderkort,med processor.Men har
du inga problem med datorn,så lägg ner planerna på att ändra
BIOS.För pillar du där,så får du problem.(Basic input out set)
äe så gammalt system,så nästa gång du köper data så finns det
inte längre.
Du har väl varit inne på hjälp och supprt ,och skrivit BIOS,under SÖK.Då blir man konfunderad.Själv avstod jag.Du har PC-tidningen förstår jag.
Där står :När stapeln är full,så är det klart.Jag hade för mig att
en stapel är lodrät,och inte som här vågrätt.
Instruktionerna äe inte seriösa.
Men är du modig man ,så ge dig in i ormboet.Är du same,kanske?
Dom är modiga har jag hört.Lycka till.
här kan du få lite mer info om vad
S.M.A.R.T [ Self-Monitoring Analysis & Reporting Technology ] är

http://www.pchemma.se/content/drpc.jsp?q=959&s=20

Hej Moski.

Vad datorn uppmanar dig till är att låta BIOS övervaka dina informationskällor ( DVD,CD,HDD etc)... Har du en dator som är nyare än 3 år så finns det med all största säkerhet ett program att ladda ner så att du på ett enkelt sätt kan gå in och ändra denna inställning...

Annars så bootar du datorn i BIOS läge och går in på Chipset features.. Där bör finnas en rad som heter "Smart monitoring" och där kan du välja att lägga över den i "Enable"

Vad gäller Bios vara eller icke vara, så måste vi nog dras med detta några år framöver...

BIOS är ju instruktioner på moderkortet på vilket sätt det skall kommunicera med alla anslutna enheter. Jag tror iofs att BIOS kommer att bli mer avancerat framöver och fungera mer som USB gör idag, att moderkortet automatiskt kan justera sig till anslutna enheter.... vilket det gör idag också, men inte fullt ut!

// M

Annons
Tack killar nä int rör jag i bios inte,vad det gällde ser jag nu,den visar temp och hur hårdisken mår,jag hadde ett program som heter HD health så jag fick info där,stod att min hårdisk skulle krascha den 23-5 2014,,hahaha,hur den nu kan veta det,jo,jag har en amd athlon 2005+ och disken uppdelad i 2 partioner,men den verkar gå väldigt varm,pendlar mellan 48-55grader,jag har satt in extra fläktar tom gjort ett hål i burken där jag satt en fläkt som suger in kall luft,hur högt ca kan tempen stiga utan att datorn säckar?eller den stängs väl av automatiskt om så är fallet?Leif,jo jag är väl lite same,fusklapp kan man säga men särskilt modig de är jag int,int när det gäller peta i bios ialla fall. *L* ha de gott grabbar
Tack för upplysningen Minion,jag skall låta kompisen som är haj på sånt få göra inställningen.
Göcke!

Trevlig prick.Han kallade sig själv fusklapp.En fempoängare.
He.he.Det finns tydligen trevliga människor norr om Sundsvall.
moski den där tempen är lite hög för en hårddisk.. den kommer inte brinna upp men det förkortarlivslängden på den.
men riktigt orolig behöver du nog inte vara förens den går upp till mellan 60-65 för då lär troligen datorn säga stopp. hårddiskar brukar ha en max temp på 65 grader.
ok då vet jag,kanske man borde satsa på vattenkylning,tack för upplysningen alla ni duktiga datasnubbar

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem