Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

datorn slår av sig

datorn slår av sig

Hej alla snälla datorproffs.

Nu strular det igen med min dell-inspiron 5100.

atorn slår helt sonika av sig själv efter en stund.
Ibland utan att jag jobbar med en.
Den låser sig och direkt så slås allt av...
Jag har kollat energisparinställningar m.m.
Fläkten fungerar.

Kan man hitta någonstans om den blir för varm av någon anledning?

Tack på förhand.
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: «1 2 3

Äke.gör som jag gjorde,köp en fläkt,ostar ca 80-150kr,ta sen och gör ett hål i databurken som är samma diameter som fläkten,skruva dit fläkten,men kolla att du får fläkten att dra in kall luft,det går att koppla dom på olika sätt,jag har gjort det på min amd som är kända för att gå varm,fick ner temp.med ca 8 grader.Lycka till
Eller helt sonika ta ur moderkorts batteriet för att återställa alla configurationer till standard ifall någon inställning har strulat upp som orsakar detta problem. Det är bättre att söka svar på datorns problem med vad som finns befintligt att göra detta med innan man bygger om hela skiten
mickael_a det löser inte problem med överhettning. bara om man sabbat inställningarna i bios så att datorn inte startar. Sedan finns det en jumper på moderkortet man kan ställa om för att rensa bios och återställa till factory default. brukar även finnas ett val i bios för att återställa till factory settings.
Annons
Jodu, det kan det vara, för, som du kanske vet så körs det ju proccesser hela tiden i bakgrunden, och dessa arbetar mot RAM hela tiden, även om just DU inte kör en process som har högre prioritet. Om du kan lite om datorer, så kan du testa med att ta ut det ena RAM-minnet, och köra bara med det ena. Om problemet kvarstår, så kan du testa med byta ut, och köra med det andra, och om problemet kvarstår fortfarande, så har du ju i alla fall uteslutit att problemet ligger i RAM-minnet. Du får bedömma själv om det är värt arbetet. //Andreas

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem