Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Linux Mint bok Svenska

Linux Mint bok Svenska

Är det nån som vet nån bra Svensk bok på Svenska för nybörjare om Linux Mint?
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: 1 2 Nästa »

Nej, men kanske det räcker med denna guide: http://korta.nu/linuxmint
Jisses! 52 sidor räcker inte långt. Men det är grunderna i alla fall.

Hej.
Jag har en gammal XP-dator som är seg som f-n. Men den funkar så jag tänkte att man skulle testa Linux på den. Jag har laddat ner Linux mint iso-fil och skall köra md5sum på den. När jag kör md5sum så blixtrar resultatet bara förbi och jag hinner inte se vad resultatet blev. Nu är det ju så att det var bra länge sen jag körde dos-kommandon och har glömt bort hur man får stopp innan programmet helt avslutas. Dvs att bilden fryses till man trycker enter.
Annons
Jag har också en gamma laptop med 512 mb ram och 1,8 processor. Försökte installera Mint på den men det gick inte. Installationen frös och till slut kom det upp en ruta som sade att programmet inte stödde något.

Jag fick ladda ned ubuntu 32 bitar som fungerar med 386 processorn och installera och det gick bra och datorn går bättre än med XP
Det är inte mycket att komma med när det gäller 512mb minne inte ens med Linux, det blir ju bara lekstuga.
Och nästa problem är ofta grafikstödet som strular.

När man kör något som går så snabbt att man inte hinner läsa de, pipar man det till en fil

Eller så kör ni checken i något checksumme program i Windows eller linux
Jag körde Bodhi Linux med 900 MHZ CPU & 512 Mb Ram. Fungerade perfekt inga problem med något på en skrothög från 2002.
Testa Bodhi Linux enkel och problemfri.
Karlman du sitter knappast och kör flera tunga ny program i den maskinen även om bodhi är bra
Kontrollera MD5-signaturen
Nu när du läst versionsinformationen och otåligt vill sätta igång att prova alla nya
funktioner bör din nerladdning mer eller mindre vara färdig. Du är nu redo att bränna en
CD och starta från den… men... vänta lite!
Om CD'n är felaktig kommer du att uppleva en massa skumma buggar och det kanske
inte finns någon som kan hjälpa dig. De två vanligaste anledningarna till att en CD är
felaktig är:
 Någonting gick fel under nerladdningen och din ISO-fil är inte identisk med
originalet.
 Någonting gick fel under bränningen och din CD är inte riktigt som den ska.
MD5-signaturen, som finns på Linux Mints nerladdningssida, är ett snabbt sätt för dig att
försäkra dig om att din ISO-fil är identisk med originalfilen. Kontrollera därför ISO-filen
innan den ska brännas och undvik på så sätt en massa potentiella nervslitande problem.
Om du använder ett Linuxsystem så har du förmodligen redan md5sum installerat. Öppna
en terminal där din ISO-fil finns (till exempel, om “LinuxMint-4.0.iso” finns på ditt
skrivbord), öppna en terminal och skriv:
cd
cd Desktop
md5sum LinuxMint-4.0.iso
Detta komando borde generera en serie till synes slumpmässiga tecken, dessa
representerar din ISO-fils MD5-signatur. Den här signaturen är unik för den Linux Mint
ISO-fil du nyss laddat ner, vilket innebär att om någon skulle mixtrat med filen, eller
något blivit fel under nerladdningen så kommer ett helt annat värde att genereras.
Jämför din signatur med den som finns på Linux Mints nerladdningssida. Om
signaturerna är identiska, så är din ISO-fil också identisk med Linux Mints originalfil och
nu är det dags att bränna din CD-skiva.
Om du använder Windows, så har du förmodligen inte md5sum installerat. Du kan hämta
den här: http://www.etree.org
Har ni mindre än 1 GB RAM så är nog Lubuntu ett bättre alternativ. (tror jag)
Tack Harlekin33

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem