Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

USB Minnen fryser datorn

USB Minnen fryser datorn

Hej på Er !
Jag har råkat ut för ett problem med datorn här hemma jag inte kan bli klok på.
De sista Månaderna, varje gång jag sätter i ett USB Minne eller en MP3 Spelare "fryser" datorn. Allt bara stannar upp...jag kan inte öppna mappar, program...kort sagt, allt "fryser". Först när jag rycker ut minnet vaknar datorn till liv igen.
Själva USB Minnena är det inget fel på, jag använder dom dagligen i jobbet.
Enda skillnaden mellan hemmet och på jobbet är att hemma har jag XP Home, och på jobbet XP Professional, men det fungerade ju tidigare att lägga in säkerhetskopiorna på hemdatorn också.

Har någon råkat ut för det här ?
Taksam för några råd hur jag kan lösa problemet.

Stefan.
Antal svar på detta inlägg: 8
Om dina usbkontakter är felaktigt inkopplade på moderkortet kan jag tänka mig att ngt sådant som du beskriver kan uppstå.

Är det samma fenomen på alla de (vanligtvis) fyra portarna?

Om du inte vill/vågar skruva upp datorn för att försöka fixa kan du pröva att ta bort usbdrivrutinerna och sen starta om windows. Då ska de installera om sig själva och allt kanske börjar fungera igen.

Gör så här i sånt fall:
högerklicka på den här datorn o välj egenskaper
klicka på fliken maskinvara
klicka på knappen enhetshanteraren
gå ner i listan till "USB-styrenheter"
Avinstallera alla saker som har med usb i namnet
starta om datorn
Nej...USB kontakterna är korrekt monterade och drivrutinerna... nja, jag vet inte.
Jo, det är samma fenomen med USB Minnena på alla kontakterna.
Men, om jag pluggar in ex en skrivare så fungerar den OK.

Provade faktiskt idag att föra över bilder från en digitalkamera och det var helt utan problem.
Men med ett USB minne...Nej, datorn fryser.

Jag kan prova att avinstallera drivrutinerna, men visst är det underligt att en skrivare, en scanner och kameran fungerar besvärsfritt...?!
Stefan W tjena vill du din datorn bli varmt igen skojar bara.

beror på vad för hårdvara du har
1: om du har usb portar modekordet kolla bios setupen om har blivet återställt senaste tiden

2: Om du har pci usb card avinstallera drivtiner
OBS: om du skall installera en bios extra pack (usb card)
tar ur kortet sen installera du drivtiner.

flesta här har du fick svar.

Jag har en fråga Stefan har du usb hubar?
vad jag hörd mina kolegor usb minne och mp3 skall inte sätta huben för att störmen är för lite 1% lågt
Annons
Hej igen.
Provade med en halsduk om datorn. men den vill inte bli varm...

Skämt åsido...jag har ingen usb hub, allt är på moderkortet.
4 uttag baktill och 2 på fronten.
Ni är inne på drivrutinerna, men om jag avinstallerar dem, behöver jag då inte stoppa i XP skivan för att läsa in dem igen ?
Jag tor jag ska kolla upp i Bios lite först som Gösta skrev, funkar det inte får jag väl testa avinstallera drivrutinerna.

Har själv funderat på att installera om XP ovanpå den gamla för att reparera vadän som är skadat.
Ang avinstallera drivrutinerna, så hittar windows dessa igen automatiskt.
Jag har precis idag 16 juli, råkat ut för exakt samma problem.. vet fan vad man ska göra.
Vadhar du för dator. Jag har för mig att Dell hade något problem med detta och att jag läst om någon uppdatering.
jag har haft samma problem med min webbkamera,och det visade sej att USB portarna slog av strömmen,i enhetshanteraren under inställnigar usb portar,så skall man sätta in värdet att inte slå av strömmen efter ett viss tag,jag gjorde det och mitt problem löstes.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem