Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Extern Hd

Extern Hd

Tja,
Har lånat en extern hårdisk som är av nyare slaget. Har dock inte koll på om man sätta den i standby eller bara ha den igång då den inte används. Finns ingen standby knapp. Antingen är den igång eller av. Är det ok att bara stänga av den låt säga efter ha överfört filer, eller ska den stå... eller sättas i nåt energisparläge?Någon som har erfarenhet att dela med sig? man vill ju inte att den ska brännas/krascha...
Antal svar på detta inlägg: 6
Gå in på tillverkarens hemsida och kolla om det står nåt där.
Om du bara stänger av den kan din dator få spatt om något program använder en viktig fil på hd:en precis samtidigt som du dödar åtkomsten genom att stänga av strömmen. Personligen har jag inte prövat men de varnar för att det kan bli problem i handboken i alla fall.

Installera såleder inte program på den om du inte måste. Annars ska det inte vara några problem med att stänga av när som.

Själv har jag en Maxtor och där följde det med nån programvara där man kunde ställa in standby o liknande. Men jag har inte orkat titta på det ännu, utan jag stänger av den med on/of-knappen än så länge.
Externa hårddiskar är ju till för lagring pga den dålig prestandan på dem jämfört med en som är kopplad direkt på moderkortet så det vore dumt att installera program på dem. Och skulle du råka stänga av den medans den används för typ kopiering eller något så händer nog inte så mycket mer än att kanske utforskaren kraschar. Som att rycka ur ett USB minne typ.
Annons
Det är bara att stänga av/på så länge som du inte kör nåt aktivt program från den.
ib får kontakt med göcke han är haj på såna delar

Om du har 2.0 eller 2.1 hårdvara (typ EX2)
kan du har den på hela tiden
EXnr finns inne i lådan.

tror inte skadad något den är jämt på.

men en tips vad jag gjord min har jag skaffat mig hårddiskfläkt
den kyler hårddisken. du kan sätta fläkten ovanpå lådan eller om den får plats låsan..

hur du skall sätta störm finns en röd och en svart kabel
försökt koppla hårdisken, finns tillbehör om detta.
Det är inte fara du gör så
Tack för tipsen!


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem