Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Klona hårddisk

Klona hårddisk

Jag köpt en SSD disk och har en kloningskit av tvivelaktigt fabrikat. Fick lov att skicka tillbaka min nya Samsung SSD efter kloning och då den slutade fungera. Väntar på ny och jag är orolig att kloningskitet kanske gett strömspikar.
Måste man ha USB anslutning, kan man inte koppla den som slavdisk under kloningen, eller fungerar inte det?
Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: 1 2 3 Nästa »

klona disken görs enklast genom att ha båda diskarna som sekundär diskar

endera som två usbdiskar eller om man har plats med fler sata diskar köra dem där.

ditt troliga problem härrör nog inte från strömspikar, utan snarare på taskigt utförd kloning, (dold partition) kan vara en orsak..
1. Kloningen utfördes med Samsungs programvara. Jag fick ett felmedd. först och fick sedan göra om. Allt flöt på och jag bytte ut HD mot min nya. Allt verkade ok, men sedan fick datorn stå ca en timme och när jag skulle väcka den så fanns ingen bootbar disk. Provade att koppla den som usb till en annan dator och provade även i min laptop där jag hade en exakt likadan hd monterad, men ingen dator hittade min nya hd. Har nu skickat tillbaka den på garanti och en ny är på väg.
2. Kloningskittet är väl något kinesiskt billigt jag köpte på nätet och det är något glapp någonstans.
fast... om jag snor strömmen från datorn istället så borde det ju vara riskfritt.

Göcke
Du skrev om dold partion. På vilket sätt kan en sådan spöka?
Annons
Programvaran brukar vara en Linux derivat.

Att sno strömmen? Det gör du ju i alla lägen.
Oavsett om det är USB eller sata anslutning.

Kraschar disken så finns det ju ingen partition att hitta
Mitt råd är att skapa en partition i fatext eller NTFS innan du clonar.
Ska testa strax ned ny disk
Fixat och nu ska den bara testas i ett par dagar. allt verkar ok
Har du kommit så långt så funkar det. Hoppas du märker att datorn blir lite snabbare
Den blir nog inte så mycket snabbare. Hade en SSD disk i redan, men bytte till en större för att ta min gamla i en annan dator
ja då är det som vanligt då.. men med mer lagringsutrymme..


men mest för den andra äldre datorns skull och försöka snabba upp den. Det blir dagens problem. Nu måste jag ha kloningsprogram eftersom det är en Kingston SSD som ska bli måldisk och Samsungs medföljande program hanterar ju bara Samsungdiskar. Har laddat ned Acronis, men inte installerat ännu

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem