Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Formatering av Windows 10 dator

Formatering av Windows 10 dator

Har läst på en del sidor att om jag vill återgå till Windows 8.1 så måste jag först göra en ren installation av Windows 10.

Min fråga är då, varför? Om jag formaterar min hårdisk så ska den väl ändå vara tom och inget av Windows 10 ska vara kvar.

Om jag måste göra en ren installtion ska jag då använda MediaCreationToolx64 och göra en bootbar dvdskiva eller kan jag ladda ner en ren ISOfil någonstans?
Antal svar på detta inlägg: 10
nej nu tror jag f... går på torra land , var får du allt i från JonahHex
det finns så mycket skitsnack ute på nätet. så man blir f.. mörkrädd


för det första så är utrullningen en uppgradering
fördelen med det är att du behåller alla dina program i datorn och
du kan backa tillbaka inom en månad till det os du hade uppgraderat

installerar du från den skivan du kan tillverka så är det i princip en uppgradering det också, men du kan välja att göra en ren installation.
och angående formatering så snackar de om formatering av en partition
och alla vet väl vid det här laget att disken har flera
och det är där de smarta gossarna faller i farstun
Jaja, skäll inte på mig .

Men men, då vet jag att det är bara att formatera som vanligt om jag vill gå tillbaka.

Windows.old är borttagen pga allt flyter på som rinnande vatten förutom en error någon enstaka gång när jag stänger flera flikar i IE11.



Annons
du kan inte backa med att formatera C:
om du har win10 tidigare , där är jag 50% säker på att du får en fråga att det inte går , däremot om du rensar hårdisken på alla partitioner och gör en diskpartition av det, kommer du lyckas ,,,,,,
Jag vet att jag inte kan backa med format:C.

Om jag gör en format:C så formaterar jag alla partitionerna och gör en hel av dom 2 som jag har sen kör jag in vilket av dom operativsystemen jag vill ha.

Borde väl bli bra?
nej en fornmat c
formaterar bara c

du måste först ta bort partitionerna och göra en av dem , sen formatera den
om du skall vara säker om att kunna backa
Antingen så är jag sinnesslö eller så har inte polletten fastnat på halva vägen.

1-jag sätter in Windows 8.1 skivan
2-startar om datorn och väljer att starta från cd/dvd
3-när jag kommer till det läget när jag ska välja om jag vill ta bort allt så formaterar jag allt som finns på disken, finns det fler än en partition så formaterar jag även den och gör om till en stor partition.
4- fortsätter installationen tills den är klar.

P.s jag vill inte backa utan gör en ren installation av Windows 8.1 om jag var otydlig innan.
Jag tror nog att du fixar det
Jag är ingen data expert men måste man inte tömma datorn innan man lägger in Windows från skiva? Det har varit så förr att när man t.ex. haft win XP och la in en nyare och man ångrade sig så la man i skivan med då protesterade datorn och sa att man hade en nyare win än den på skivan.

Men vad jag har förstått så på de nyare datorerna där man inte har en skiva så klickar man bara på F8-F11 och fabriksåterställer datorn till tidigare version.
Bandit det scenariot är det vi talar om här

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem