Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Förpackningar för återvinning

Förpackningar för återvinning

Många förpackningar för bl.a läkemedel kommer i en ask av papper. I den finns ofta en folieliknande karta som innesluter själva medlet. Det är i bland svårt att avgöra om denna folie är av någon plast eller av en metall.

Det är alltså fråga om källsortering. Är den av metall så bör den gå som metallskrot. Är den av plast el. dyl. bör den väl gå som vanligt hushållsavfall.
Någon här på IS som vet svaret?
Antal svar på detta inlägg: 7
Har funderat på samma sak! Jag har frågat både på sopstation och apoteket utan att få något bra svar. Nu har jag Borås energi och miljösorteringsguide framför mig. I den står det att Medicinkarta för tabletter av metall skall till Metallförpackningar.
Medicinkarta för tabletter av plast skall till Plastförpackningar.
är det blankt som aluminiumfolie,matfolie , lägg det bland metallåtervinningen.
plast som är blankt är det lika besvärligt att härleda,
men är med stor säkerhet belagd med aluminium anodisering typ vattenkranar och liknande
Så här står det i en sorteringsguide som jag har hittat!

SORTERINGSGUIDE A-Ö FÖR FÖRPACKNINGAR OCH TIDNINGAR
Listan innehåller även ett antal produkter som vi ofta får frågor om men som INTE ingår i insamlingen av förpackningar och tidningar. Där är sorteringsanvisningen ”Ingår inte i FTI:s insamling”. Kontakta din kommun för mer information om hur detta ska sorteras.

Produkt Sorteras som

Medicinkarta för tabletter (laminat av plast/metall) Plastförpackning
Annons
En medicinkarta sorteras som plastförpackning. Den består viktmässigt mest av plast då aluminiumet är bara ett tunt lager.

så där är det , står det skrivet så får man väl rätta sig efter det
Medicinkartor som är av metall går att vika och stannar som vikt, plastkartorna viker ut sej när man släpper dem
Hur är det med styroxförpackningar? Har sett styrox i kartongavfallet. Har också hittat bröd och bulle produkter bland pappersavfall. Kan man göra pappersmassa av bröd?

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem