Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Krympa volym

Krympa volym

Hej

Jag har köpt en Surface Pro och har börjat installera den. Operativet ligger i från början så jag får aldrig alternativet om jag vill använda hela volymen i en partion eller göra två partioner.

Jag har 500 GB och vill ha ungefär 120 GB i en partion vilken jag vill ha Windows i opch en partion för att ha filer i.

Efter att jag installerat Windows tänker jag att jag går in i diskhantering och krymper disk C så jag kan göra en disk D att filer i.

Men det är stört omöjligt. Trots att Windows bara tar upp ca 40 GB, så får jag bara ett meddelande att det inte finns tillräckligt mycket ledigt utrymme på disken för att kunna slutföra åtgärden.


Har provat allt nu. Vad göra tro???
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: «1 2

Att godtyckligt dela hårddisken i flera delar, partitioner, går nog inte med något gratisprogram. Det finns däremot flera betalbara program för diskhantering att välja på.

Ett sådant är MiniTool Partition Wizard Pro 9.1. Kostar $39.0. Där finns en funktion för att dela upp disken som man vill ha den.
http://www.partitionwizard.com/partition-magic-free.html
Har du en partition c: Och krymper den i enhetshanteraren och gör en ny i enhetshanteraren, av det som blir över, det fungerar ypperligt,
Däremot kan man inte trixa med systempartitionen i enhetshanteraren
Och man behöver inte köpeprogram för att trixa med partitioner
Gparted och eseus partiton image, är gratis och fixar det med med fullt godkänt resultat båda två.
Orsaken till att man inte lyckas är ofta att man försöker innefrån Windows, och på en arbetande partition c:
Jodå Nilho. det finns flera gratisprogram som Göcke säger och det går även med de inbyggda funktionerna i Windows (för det mesta) att det inte i detta fall gick kanske berodde på att det är en Surface surfplatta med Windows (vad vet jag)


Men gjort flera partioner i mina datorer utan betalprogram, det har jag gjort många gånger.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem