Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Virus vill ha betalt för att

Virus vill ha betalt för att

ta bort det. Ngn som känner igen problemet??

Viruset stänger allt utom skärmen med text att man skall betala angriparen böter för att "komma loss ".

Hjälp mig snälla.Hur löser jag detta??????


Med vänlig hälsning


Masken
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

Försök att köra detta
https://www.f-secure.com/en/web/labs_global/tools-beta
Vad jag har förstått så får folk det viruset från vissa vuxen sidor som inte är pålitliga, men trots det fick jag mitt från Facebook en gång och körde då två olika program först Rougekiller - http://download.cnet.com/RogueKiller/3000-8022_4-75764640.html

Sedan Malewarebyte och det funkade.
Tack för svaren, men problemet är att jag inte kommer längre än till virusmakarens sida, om Ni förstår vad jag menar. Kan alltså inte skriva in ngn adress o dylikt. Jag förklarade nog problemet otydligt och kanske jag inte har kunskap att utveckla frågorna rätt. Behöver mer assist.

Masken
Annons
Vad händer om du startar upp datorn i felsäkert läge?
hela disken måste sökas igenom, utan att man kör OSet , alla temporära filer raderas och sen be om att det inte är elakare en så.

har du backup på det du vill spara, skulle jag blåsa hela hårddisken
ta bort alla partitioner och börja om från början..
Göcke menar en gammal hederlig "Leiakare" alltså?
masken.

Om du inte kan starta i felsäkert läge så bör du plocka bort hårddisken och sedan få hjälp (eller om du själv kan) köra den från en annan dator och söka igenom med något bra virusprogram för att kunna komma åt dina filer.
Om du inte har något av intresse i datorn så följ Göckes förslag och installera om hela datorn.
Jag har haft det här problemet några gånger. Jag har löst det genom att starta i felsäkert läge och sen gjort systemåterställning och då har problemet varit borta.

Ok Pedhan och Ni andra, skall försöka mig på en systemåterställning, bara ni ger mig en fingervisning hur jag går tillväga.

Trevlig Helg

Masken
Kommer du åt programmenyn via windowstangenten?
Då finns där progammet "säkerhetskopiering och återställning" som du klickar fram och kör.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem