Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Tif - Fil Jpg - Fil ???????

Tif - Fil Jpg - Fil ???????

Jag har massor med Dia bilder som jag skannat in i dator. Där ligger dom snygt och prydligt i olika mappar.Dom går fint att titta på i Datorn eller TV. Nu kommer problemet
Har skaffat en surfplatta,och där kan man bara se bilder som är märkta Jpg - Fil. Nu visar det sig att dom flesta bilderna är Tif - Fil och dom funkar inte.Varför en del är Tif och en del är Jpg - Fil ingen som vet som jag frågat. Surfplattan är en Lenovo Yoga Tab 3 10". Någon som vet något om detta?
Antal svar på detta inlägg: 4
olika inscannings program spara det inskannade till en mapp med det filmnamnsextensionet som är förvalt , somliga har tiff format av de äldre scanrarnas program som standard, men de kunde ställas om vid inscanningen, som n tydligen inte har gjort.
ingen skada skedd
endera skaffar du dig en app för just tiff bilder
eller så konverterar du dem med något bra program för detta.
det besta är att konvertera orginalen till en ny fil i jpg format

med irfanview64 kan man konvertera filerna mfl..
Konvertera är nytt för mej,en förklaring hur man konverterar tack.
Om du ska konvertera bilderna så är det nog enklast i datorn. Konvertera betyder att man gör om dem till jpg.
Ett enkelt och gratis program är detta http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm
Det finns en Downloadknapp mitt på sidan.
OBS att det finns ett par olika versionen. Den som heter Portable behöver man inte installera, utan den kan man köra från skrivbordet eller ett usb minne.
Sedan öppnar man de bilder som du vill göra om och sparar om dem som jpg.
Picasa är ett annat program som också är gratis.
Jag förmodar att alla bildbehandlingsprogram som kan öppna TIFF även kan spara om dem till JPG
Annons
Hej Aqvist, använd gärna det program som Göcke rekommenderade: Irfanview. Det kan du ladda ner från exempelvie www.irfanview.com.
Med det kan du enkelt konvertera dina bilder till jpg. Alternativt kan du ladda ner xnview, som jag använder (laddas ner från www.xnview.com).
Att konvertera är att att göra om bilderna till det format du önskar. Med hjälp av något av de programmen, kan du markera den mapp som bilderna finns i och den mapp som du vill att jpg-filerna skall finnas i och konvertera alla bilderna på en gång. Lycka till.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem