Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Hörapparat

Hörapparat

Hejsan , nu är jag med hörapparat. *2

En revolution i hörselintryck,

Nu en fråga ,,
Bra sätt att hålla öronen fria från vax.. och klifria

finns det ,

upplever att jag nu ständigt går runt med kliande öron
och det kan knappast bero på för mycket ljud
men det har kommit nu när propparna i öronen är i

Tack för seriösa råd av er som har brukat hörapparat en tid..

/göcke
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: 1 2 Nästa »

Ja du Göcke, jag har haft hörapparat i ett flertal år. Det är inte helt problemfritt. Jag
har trånga hörselgångar och bara apparat i vänster öra. Högra är så dålig så där finns ingen vits att sätta in apparat. Ett sätta att hålla rent öronen är att använda "REVAXÖR" som finns på apoteket. Tops kan användas men med stor
försiktighet. Läkare brukar säga att skall man peta i öronen så är det minsta armbågen.
Jag vet inte vilken typ av apparat som du fick. Det finns en med slang från örat upp till elektroniken och en variant (som jag har) där du har en hörtelefon i örat, alltså
elektronik i hörselgången. Där är det viktigt att man använder rätt "dome" som verkligen sitter fast. Vid fyra tillfällen har dom blivit kvar i örat och jag har fått uppsöka vårdcentralen för att få ut "skiten". - 400:-.
Reservdelar får man stå för själv, åtminstone i mitt Landsting, och då är det viktigt att veta var man kan beställa dessa. Efter lite forskning hittade jag en leverantör i Belgien men med representation i Sverige. Hoppas du fick information från din hörcentral vad gäller dessa frågorna. Det är ett helvete att stå med en hörapparat som inte fungerar och leveranstiden på reservdelar kan vara lång. Man blir beroende av apparaten. Viktigt att ha filter och dome hemma.
Jag tror att kliandet går över efter en tids användning. Det är alltså en vanesak.
Hoppas användandet faller väl ut. Det gjorde det för mej efter en tid.
Lycka till.
alsv

Tack alsv

Att många här har Hörapparat har jag förstått genom åren.

Själv så har jag levt med problemet i mer än 50år och inte bestämt mig förrän nu.

så länge man hade headset till telefonen så fungerade det utmärkt och kompenserade att man hade hörselproblem..

men idag så är jag glad att jag tog mig råd att införskaffa mig dem.

det är ju ruskigt dyra prylar som med allt som har med (handikappvård att göra)
och man blir lite förundrad över att de olika Landstingen har olika pris sättning och tillgänglighet.

Nej grundinformationen är/var bristfällig och reservdels frågan mer som att
kom in på dropp in timmarna så reparerar vi dem , men står man på sig får man fram mer uppgifter. gör man inte det , blir det knappt något i information..

men jag är nöjd nu, förutom just detta med rengöring och skötsel

jag har ett par siemens Pure binax lurar och de fungerar bra med Blåtand och justeras via appar för Android/Apple OS , APP hysterin har missat win10 och är en svaghet annars så funkar det bra via Blåtand där med..

serviceprogramvaran önskar jag komma över för den är windows baserad och gör allt det ovan och lite till..
Om jag kommer ihåg rätt så skulle min hörapparat kostat över 10000:-, men man
får låna den av landstinget så kostnaden blev mer eller mindre försumbar. I början fick man tillbehören kostnadsfritt (dome och filter). I dag får man stå för reservdelskostnaderna själv. Ständiga försämringar.
Den nya hörtelefondelen betalade jag 375:- för. Det blev sladdbrott på den efter år av användning, så det är väl en smäll man får ta. Eftersom det är en slitdel och lång leveranstid så borde jag köpt en extra. Överväger att göra det för tiden utan hör-
apparat var inte rolig. Till TV.n skaffade jag "TV-ears" så där blev det inte problem.
Annons
Jag har använt hörapparat, men det är rena tortyren för örat, får öronvärk. Fick min
första hörapparat på 1940-talet. Mikrofonen var ett stort 6cmx12cm långt åbäke
som hängdes på bröstet. Men man hörde inte ett smack, bara ett jävla sprakande.
På 1960-talet fick jag de moderna manickerna som man har bakom örat. Men som sagt, det har mest varit en pina för mig att höra det vinande ljudet när det blåser och
speciellt i folksamlingar är det rena rama tortyren att höra sorlet.
I dagens läge klarar jag mig ganska bra utan hörapparat, om folk bara inte "mumlar i skägget"
RolleBe , kan tro att de gamla hörlurarna var bristfälliga , men de gjorde ju sin del med den teknik som fanns då. och var orsaken till att jag aldrig skaffade några då.

Jag har ett par lurar nu som jag själv reglerar
om de skall vara rundstrånade eller bara riktade framåt och om jag på puben vill att bara ett öra skall ta emot från vänster eller höger.

jag har dem även när jag kör MC, så kan säga att jag inte reagerar nämnvärt på vindbrus.
via Blåtand så får jag GPS signalerna om vänster/höger i kartan eller svara i mobilen , med mobilen i fickan, som handsfree

jag är som sagt rätt nöjd med dem

jag har även i går testat att ha dem på av misstag när jag duschade och de fungerar fortfarande
Hej Göcke !
Mot klådan använder jag Diproderm 0,05% den har jag fått av en läkare
på recept. Jag har haft hörapparat i 54 år varav de sista 7åren ett inplantat på
vänster öra.
Har ni Hörselskadades förening i närheten där Du bor, bli medlem där så har Du alltid kunniga personer till hjälp och råd. Annars tag kontakt med Göteborgs
Föreningen de kan skicka batterier till Dig och även hjälpa dig om apparaten
krånglar.
På hörcentralen skall Du be om en hörslinga till rummet som ni har TV.
Det skall Du få gratis, även en slinga, med en låda som med ljus signaler visar när dörrklockan, och telefonen ringer !
När det gäller Mobil telefoner så har Doro telefonerna en inbyggd slinga
så Du kan sätta Din apparat på tele, och höja den så Du hör bra, för jag
antar att Du har en sådan hörapparat !
Har Du ytterliga frågor vad det gäller hörapparater, så maila mig !
Det tar sin tid att anpassa sig till en hörande värld !
pensionär , Tack! för det Tipset om klådan

slingor är ju lite nytt men ganska kul faktiskt , jag har en spole som sitter på en teleplug , som jag jackar i hörlurs uttaget och vips så strömmar det ut ljud till hörlurarna
Problemet med detta är ofta att när man sätter i en lur i jacken så tystnar radion eller vad det är man ansluter , så då får man ju fixa det i den burken.

Detta ingrepp gjorde jag rätt mycket i många år åt andra hörselskadade .

Nu använder jag mest Blåtand att strömma ljud direkt till hörlurarna
två olika enheter går att ansluta via Blåtand samtidigt..
och det uppskattas av familjen, ljudnivån har blivit bra mycket lägre i familjen

dörrklockan kanske jag måste fixa, just nu hör jag om någon kommer upp på trappen, genom att trappen smäller så högt att jag hör det utan hörlurar..

och nu bara njuter jag, hör fåglar och insekter och hoppade en halv meter när en lastbil backade , backpipet har jag aldrig hört förr.

Föreningsverksamheten får jag granska vidare , vi har dem här på orten
Då jag fick min första hörapparat på 1960-talet, skröt dom på Hörcentralen, hur fantastiskt apparaten fungerade på telefon. För min del var det en evig lögn, när min moster ringde,testade jag hörapparaten,inställd på T, hörde inget, slet loss hörapparaten från örat.och då kunde jag höra min moster röst. Kan någon förklara detta?.
Ja, i vanliga telefoner finns ingen teleslinga, men som sagt DORO telefonerna har det
och då kopplar Du Din hörapparat till teleläge så kan Du höja eller sänka ljudet i Din apparat, annars får Du hålla luren under örat där ljudet går in i apparaten.
Konstigt att Du på Din hemma telefon inte har en telefon med slinga inbyggd !!???
RolleBe
slet du bort hörapparaten från örat och du hörde , genom att ha telefonluren till örat så var det ju den nivån på förstärkning du behövde

Jag klarade mig genom åren , för att just vanliga hörlurar hjälpte till och telefonlurarna hade tillräckligt med förstärkning sen kom handsfree lurar som också gick att reglera volymen på.


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem