Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Plastkort försämrar

Plastkort försämrar

jag kommer nu med ett påstående

Plastkort försämrar

anledningen är..
i dagarna har jag åkt i kölvattnet på vägar jag åkt för många år sedan.
160mil blev det.
och Sverige är avfolkat på landsbygden.
kvar står bara bensinpumpar med kortbetalning och ingen service.
matställen har stängt ned och pumparna har gömts till platser som är svåra att se

två av 3 pumpar fungerade inte av den anledningen att internet var ur funktion
1 pump hade någon manipulerat och tagit bort sigillet på

vägarna har dragits utanför städerna/samhällena så man bara far ifrån dem
GPS-erna tar vägen förbi osv.


har ni erfarenhet liknande mina ?
kan ni väl nämna dem.. här
Antal svar på detta inlägg: 27
Sidor: «1 2 3

både i lördags och lördagen före så hängde vi på olika restauranger och kunde inte betala med swich under flera timar eller ute på marknaden

en av personerna skulle swicha över till sonen lite pengar
det slutade med att de fick mötas för kontant överföring.



så tekniken är inte fulländad.
du drog till med att det var segt
i vårt fall var det knäck
Fast å andra sidan så får man se fördelarna med att kunna spåras. Bland annat vid grova brott, försvinnande med mera.

Har man ren mjöl i påsen så har man ju inget att vara räd för (förutsatt att inte myndigheter och banker blir kapade).
Har man kontanter (vilket förövarna snabbt snappar upp) så finns ju risken även där att man blir rånad och även misshandlad.

Finns som sagt både fördelar och nackdelar oavsett om man använder plastkort eller går runt med sedelbunt i fickan.



@DedaPera du har en poäng där

men man blir ju rånad på sin mobil/fån idag så rånrisken jämnar ju ut sig.

men det är fortfarande tråkigt när man inte kan betala eller köpa de saker man tänkt sig
oavsett hur man betalar
Annons
Angående täckning med mobil. Det finns ju 4 olika nät i Sverige och om man har avtal direkt med nån av dom Telia, Tele2 osv så har jag förstått att man har förtur vid uppkoppling jämfört med om man har avtal med nån av de lågprisföretag som använder deras när.

Själv så hade jag en gång i tiden Glocalnet och jag märkte att jag hade långa uppkopplingstider då. Idag har jag Tele2 och det funkar väldigt bra.


@Göcke
Självklart är det tråkigt när man inte kan betala på det sätt man själv vill.

Jag ser ju det klart och tydligt när min 88-åriga mor ska handla och betala. Hon kan ju inte handskas ens med vanligt bankkort utan att visa för hela omvärlden sin kod, så hon föredrar kontanter i alla lägen, men där ligger risken att bli bestulen och det känns jobbigare när någon stjäl kontanterna än ett plastkort som man då kan spärra och ha pengarna kvar.

På många ställen får jag ta fram mitt betalkort och betala och sen får kontanter av henne, just på grund av att inga kontanter tas emot utan bara plastkort, till exempel på bussen.

Men som sagt att i dagens samhälle så finns det både nackdelar och fördelar oavsett vilket sätt man betalar med eller själv vill betala med.
@pedhan finns ingen förtur
det är säljargument anser jag

är basen fulltecknade med anrop så kan de inte svälja mer .

liknande hade vi ju runt jularna med sms osv

själv så sände jag en gång sms på förmidagen den sista och sms en kom fram den 2/1
Kontanta pengar är i dag en bristvara. Jag var häromdagen inne på SEB bankens kontor i Värnamo. Ville ta ut lite kontanter, som är bra att ha vid lite småköp mm. Men nej, samma dag den 22 sept., hade banken slutat med att hantera kontanter. Dessutom hade de avlägsnat uttagsautomaten som tidigare fanns på utsidan av väggen. För att göra det ännu svårare för bankkunden så var den tidigare stora banklokalen flyttad från gatuplanet upp till andra våning. Vägen dit gick via en svängd, smal trappa som slutade vid en pytteliten disk.

Helt obegripligt att riksbanken ger ut nya sedlar och mynt när och om det inte finns någon som förmedlar sedlar och mynt.

Läser just om en aviserad bakluckeloppis den 1 okt. där folket i bygden kan köpa och sälja lokalproducerade grönsaker, honung etc, allt för bygden och allas bästa. Här är kontanter rätt valuta, liksom i många andra sammanhang.


Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem