Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Plastkort försämrar

Plastkort försämrar

jag kommer nu med ett påstående

Plastkort försämrar

anledningen är..
i dagarna har jag åkt i kölvattnet på vägar jag åkt för många år sedan.
160mil blev det.
och Sverige är avfolkat på landsbygden.
kvar står bara bensinpumpar med kortbetalning och ingen service.
matställen har stängt ned och pumparna har gömts till platser som är svåra att se

två av 3 pumpar fungerade inte av den anledningen att internet var ur funktion
1 pump hade någon manipulerat och tagit bort sigillet på

vägarna har dragits utanför städerna/samhällena så man bara far ifrån dem
GPS-erna tar vägen förbi osv.


har ni erfarenhet liknande mina ?
kan ni väl nämna dem.. här
Antal svar på detta inlägg: 27
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Tjenis, stämmer bra det där Göcke, och i norra delarna var det ju miltals mellan pumparna som sagt, har man rötterna där uppe så minns man ju hur det var, det gällde att veta vad man hade i tanken både i bilen och i knoppen och vart man skulle. Blir väl bara mer och mer liknande nu med alla eldrivna fordon som kommer ljudlöst glidande, klart inte fel det heller. Hälsn. L.
Du har poänger Göcke. Det är ju så att även bemannade tappställen kan vara obemannade nattetid t ex. Själv har jag valt att tanka ofta. Mitt motto: Jag skall kunna ta bilen när som helst och kunna köra minst 20 mil utan att tanka. När tanken visar halv: Tanka fullt snarast. Hellre detta lilla besvär än att råka ut för en gnagande känsla av att komma i soppa-trångmål.
Men jag kör ju inte så väldigt många mil om året förstås.
Har ej kompis som kör landet runt på MC 2 ggr/år, rätt planering, och rätt utrustning gäller även här, likaväl som och dåligt väder och dåliga kläder inte höres ihop. Har du skaffat MC pga "gubb-sjuka"? Vi som åkt hoj sen barnsben vet, jag upprepar vet jur viktigt förberedelserna är. OK nu är det dåligt med soppa ställen i norr, inte att förneka. Men om du snäll frågar en "typ" ica handlare, så finns åtminstone en eller ett par skvättar över, även till IS-ledaren Göcke.

En normal hoj drar idag ca 3-4 dl/mil har du en dunk ståendes i ngn av packväskorna, får du kanske maka lite på kondomerna, eller salladshuvudet. Kålrötterna får stanna hemma, blir rotmos lagom till älgsteken.

En? Om det nu är så svårt, varför innerst in i glödheta tar du dig an en uppgift, som du inte klarar såtillvida du inte får användning av plastkortet?

Tänk om du råkar repa det, då är hela semesterturen paj.

En Höna av en fjäder. Tur att du inte bor uppe i lapphelvetet, med skooter och plastkort, där kan man tala om en spik i fotern.
Annons
tyvärr masken , du snackar med fel gubbe om MCåka ,
jag har åkt alldeles för många mil för att du eller någon annan kan sätta mig på platts . både med bil & MC

det jag har satt mig upp mot är inte planering
utan plastkort som styr vår tillvaro
och när de inte funkar , då står du där
även om du har dunk eller inte och att du har planerat din resa

det är detta jag påstod var en försämring

och de senaste gångerna jag använt kort kan jag bevisa att det är så

plastkort försämrar

de skapar obemannade stationer utan service bla.
priset styrs av vad de tror de kan ta ut, genom fjärrstyrning.

på flera ställen där det var bemannade stationer, var köerna långa till pumparna
men ändå så stannade ingen vid den obemannade pumpen

mönstret har varit tydligare i år än annars , turister vill ha bemannade stationer
och jag tillhör dem.
ytterligare två skyltar som visar tankställen efter vägarna .
som sedan visar sig vara ned-lagda.

på en tur på 80mil
vägverket borde se över sina skyltar

och två mackar i närområdet som blev utsatta för skimning

och så har vi fått P-automater med enbart plastkort-betalning och registrering av bilnummer för att få parkera.
Storebror ser oss
Hello, apropå alla dessa kort till höger och vänster. Ingen nyhet direkt med bank-kort till ex, men häromdagen fick man anledning att sätta in en summa pengar på bankkontot och då sitter automaten nere i entren vid gatuplanet, där står man då totalt ensam och utan bistånd ska man då fixa den saken. Det går ju bra, men , och ett stort MEN; Skulle det vara så att en person med avsikter står där och planerar så kan man ligga risigt till. Ok, nog om detta, men som sagt, kort,kort,kort. Hälsn. L.
Alltså,,tänkte just på en sak till angående bensin till bilen, förr i tiden hade man ju alltid en plastdunk på 5 liter tror jag det var i bagaget, men numera vågar man ju inte det och ska ju inte heller behövas, men klart ju längre bort från tätorterna man kommer ju svårare blir det ju att hitta en pump mer rätt innehåll. De försvinner en efter en , kanske på grund av eldrivna fordon bl annat etcetc. Livet är sånt. Tjing. L.
Jag hävdar att utarmningen och avflyttningen från landsbygden beror på staten/regeringen.

SVT går nu en programserie om detta. I serien visas hur det ser ut i Norge som inte alls har detta "problem", Där kan kommunerna beskatta naturtillgångar på ett annat sätt och arbetsgivaravgifterna är differentierade vilket gynnar småorter.

Jag har en bekant som har en mack i glesbygd. Till för kanske 5 år sen så hade han kontantbetalning både i kassa och sedelautomat. Men efter 2 rån när han tömde sedelautomaten på kvällen så övergick han till bara kortbetalning.

Så Göcke min teori är att utan plastkorten så skulle det finnas ännu färre mackar än vad det gör idag.

Men om staten inte tagit bort lokalpolisen så kanske fler mackar funnits kvar.

Staten är boven i dramat!

nu håller jag mig till tekniken i plastkorten och den nya tekniken med swift mfl

att vara på en marknad och betala med swift är helt omöjligt
av den anledningen
att mobiltrafiken är fulknökad just runt den platsen,
funkar inte mobiltrafiken , funkar inte kortläsarna osv

detta har inte ett dyft med staten att göra , de har inte ett dyft att göra längre med tele/datatrafiken längre sedan privatiseringen av infrastrukturen ägde rum.

men om du menar att skatterna skall vara differentierade mellan stad och landsdelar så kan man snacka som du gör pedhan och det är en del som de tar upp just i det program du nämner.

men det är inte det jag vill påskina här ,
vi har fått det sämre och övervakas mer nu när vi använder elektroniska betalmedel och det är både stat och det privata som tar del av det.

men vi utsätts för fler händelser där man inte kan köpa det man önskar på grund av nämnda problem.
ska en handlare sedan neka dig att betala med pengar och tvinga dig på betalkort
på ställen där det är radioskugga , som i en fäbod mitt i skogen
då visar skatteverket sin dåliga sida , nu fick fäbods problemet en bra lösning, men det kan sänka vem som helst som har ideer .
säg nej till tvingad elektronisk betalning och jag till kontanter

tvinga oss inte att betala som näringslivet vill utan låt det vara valfritt även med kontanter.
Jag var i lördags på en stor marknad med massor av folk utan ett öre i cash handlade på 6 olika ställen med Swish och visst var det segt men det funka till slut.

Vad jag inte håller med dig om käre Göcke det är att nedläggning av mackar och dina möjligheter att tanka försämras pga plastkorten.

Att vi spåras av olika spårare när vi använder plastkort det är en sak och det håller jag med dig om och tycker inte om heller.


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem