Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Ditt digitala arv

Ditt digitala arv

Har du koll på hur dit digitala arv kommer att kunna hanteras ::

kanske dags att ta tag i det..
http://bit.ly/2lOhW4d
Antal svar på detta inlägg: 9
Intressant tankeställare.
Förutom några konton som det finns några kronor på så ser jag ingen anledning till att mina arvingar ska ta över mina digitala konton som exvis sociala medier eller som här IS. De kontona kan dö med mig.

MorInga, de dör inte med dig,
så har du inte säkerställt vad som skall hända med dem.

så kommer de leva i evighet amen..

Annons
Göcke det är en tolkningsfråga passiva konton med bara gammal historia är för mig döda konton.

Är jag död så varför ska jag bry mig om mina gamla konton?

Dock så kommer mina arvingar få inlogg till konton med värde för dom.

Jag vill inte att mina arvingar ska få tillgång till allt mitt liv på nätet så enkelt är det.
så du vill att dina barnbarn om du har några , får en vän markering på dig 5år efter det du somnat in

vore det inte bättre att man lät dem göra sidorna till minnes sidor om en
och att de blir markerade att man har lämnat jordelivet.
Blanda inte ihop fysiskt arv med digitala spår som vi lämnar efter oss i olika sociala medier!

Låt gärna de digitala spåren ligga kvar i cyberrymden. De kan bli till en intressant historisk framtida forskning om hur människorna såg på sin tillvaro i begynnelsen av internet och den digitala tiden, som just har börjat. Det finns ingen skillnad på vad vi skriver här på internet och vad vi kanske skriver som insändare till tidningar. Vi kan ju inte i efterhand begära att det som finns tryckt på papper skall raderas. Det finns där arkiverat för all framtid. Varför skall då börja radera vad som finns arkiverat på internet?

Hur det fysiska arvet skall hanteras är reglerat i lagtext. Den fysiska gravrätten gäller här på platsen i 25 år. Hur det ser ut om ytterligare 25 år vi inget om.
Jag har inte nämnt radering, utan hur man kan få ett bra avslut på sociala medier .
att försöka ta bort dem är omöjligt, de ligger alla ute på så många ställen redan.

men ett snyggt slut borde alla kunna få
som meddelar att
man har lämnat in
och som får stopp på typ FBs ständiga blink om att du har en här som du känner
vill du bli vän..

hade man en slutsida så vore det enklare och det flaggar även hos FB eller andra medier att kontot är vilande

du har den möjligheten idag I FB om ni inte viste det
Nej Göcke det är inte bättre det skulle bara förstöra mycket. Inte för mig men för mina närmaste.

Lägg ner och tala om vad som är bäst. Vi har olika liv olika förutsättningar. Försök inte generalisera och säga vad som är bäst.
MorInga , jag generaliserar inget , det här var en möjlighet som inte fans för några år sedan på FB mfl.
Möjligen kan någon kanske säga om det även finns på andra medier..
som jag inte nämnt.

vad ni själva sen gör har jag inga synpunkter på , det blir som det blir
Tanken var ju att ni ska ta en egen funderare på det.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem