Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Formatera NT eller 2000

Formatera NT eller 2000


Hej på er.

Jag har en fråga, eller många, välj själva....

Har en bärbar Thinkpad hemma som jag skall fixa till åt en kompis som en tjänst. Den var tidigare hans kollegas dator, och den är därför konfigurerad för att användas i ett NT nätverk. det finns en inloggning som fungerar lokalt, men användaren säger sig ha glömt det lösenordet, datorn är en gammal PIII som har legat ett år....

Jag kommer helt enkelt inte in på datorn!!!

Och jag vet inte riktigt hur jag skall göra nu när jag skall formatera om den ?

Har testat att boota från CD, men det vill den inte, den går alltid direkt till HDD´n och försöker att boota från den, med resultatet att jag kommer till en inloggningsruta, där jag saknar lösenord.

Har stängt av HDD´n i bios Boot sequense, men då säger den bara "operativsystem saknas", även om jag har en XP eller 2000 skiva i CD-rom driven!

Tror detta beror på att CD driven sitter i dockningsstationen och inte indexeras upp rätt när man startar datorn!

Frågorna är alltså många, men vad jag vill är ju att i första hand komma åt en inloggning, och i andra hand formatera om datorn...

Skulle det funka med en startskiva från Win 98 i diskettfacket ?

För att sedan köra format c: ?

Någon som har tips på lösning ?

//M

Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

För att starta från cd måste du ändra i bios så den startar från cd´n först.

Du kan köra en win98 startdisk för att formatera om, bara starta med disketten i.
(tänk då på hur du har ställt startordningen i bios)

Tack sven, men detta är nog lite trixigare än så...

Jag skrev ju att jag ändrat i BIOS så att HDD´n är överhoppas helt, velket sätter CD i första ordning, det funkar inte ändå....

Har precis gjort iordning en Win98 Boot disk, så jag får väl prova med denna ikväll, men jag är ändå tacksam för tips om hur man kan komma in i suýstemet om man saknar ett lösenord.....

// M
Om det inte är bios lösenordet så rensar du ju allt vid en format C: , men eftersom du förmodligen har en ntfs partition på disken så bör den tas bort och en ny skapas för fat32. om du skall formatera om.
att knäcka ett lösenord i detta fallet , så är det admin/root lösnordet som måste knäckas för att kunna gå vidare med det äldre os-et, tycker det är att göra det omständigare.
eftersom man måste bryta ned , nätverks + systemet och alla users som finns för att få ett stabilt system.
eftersom det blir mycket registerhackande.

har inte bios stöd för boot från cd , så finns det bootmanagers att
tanka hem och som körs på disket.
där man väljer hur man vill boota /nät/cd/hårddisk/osv
denna kringår bios-begränsningarna i booten

Annons
Jag skulle rekomendera Ultimate Boot Cd, jag har för mig att det finns en länk dit på här på IS.
Du kan du rensa ur allt i hela burken och börja om på nytt som ju alltid är det bästa när man övertar en begagnad dator.
/B
Minion IT synd inte du förstår mig.
då får du inte hjälp!!!!
Minion IT är det NTs inloggningsruta du får upp eller är det Bios lösen den frågar efter?

För är det bara NT lösen så finns det en trevlig liten linux dist som fixar alla windowslösen hittar den bara inte.
Om du kommer in i DOS kan du köra ett program som heter Delpart.exe (bara att söka på http://www.google.se ). Detta program "blåser" HDD på bara bara några sekunder, detta fungerade för mig!

Gösta... Tack för ditt intresse, men jag tror vi löser det ändå...

Rob... Det är inloggning till NT som kommer upp

Noflo... till DOS kommer jag inte!

Göcke... Vet om att jag rensar med Format C:, men..............

Eftersom jag inte kan boota från CD rom, så vill jag veta ifall den fungerar ordentligt innan jag kör format C på datorn, för om den är kass, så kan jag ju inte ladda in ett nytt OS i alla fall!

Om jag i Bios ställer in att boota från allt utom HDD, så blir svaret " Operativsystem saknas", men då kör jag ju inte med Floppy givetvis....

Finns det några spärrar man kan lägga in som gör att datorn inte kan boota från CD-r ? För jag hör ju hur den visslar till lite i uppstarten ,men den börjarju inte läsa från CD´n, eftersom det inte händer nåt ?

Men man kan alltså inte knäcka sig in i datorn via NT login, genom att manipulera inloggningen ?

I så fall så återstår ju bara att formatera och hoppas at CD´n funkar.......

Tips på att logga på NT utan lösen ? Hör av dig i så fall!!!!!

// M


Det känns som om ROB är på rätt spår!

Meddela mig när du kommer på var jag hittar programmet!

// M
Tycker det verkar lite OT
om du ändå skall lada in ett nyare os , varför inte ladda ner en
iso av tex knoppix eller ubuntu eller vad som, i live versionen
och tanka hem en bootmanager för disket så kan du köra linux direkt från cd-skivan. formatera Hd-n eller vad du vill med den.

knäcker du adminkontot så har du ju iallafall nätverkconfig , eventuelt tunnel mm som skall rensas.

Jo det kan finnas mjukvaru spärrar på hårddisken om det har varit en företagsdator.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem