Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Virus i datorn

Virus i datorn

Jag har fått smitta in i datorn, som gjort mina musik- och bildfiler till obrukbara zzzz-filer. Jag tänker nu köpa en ny dator och undrar därför om ALLA andra filer är smittade eller om jag kan flytta över t ex textfiler eller andra filer som inte är jpg- eller mp3-filer utan att föra över smitta till den nya datorn. Går det att rädda något från den smittade datorn?
Antal svar på detta inlägg: 4
om du har en smitta dator så borde du inte ens tänka tanken att flytta dem över till en ny dator
kopiera dem till en USB disk först från den datorn du har, disken kan sen skannas från någon annat os på din dator , typ Linux

att filer har fått ändelsen zzzz är inte en garanti på att de är helt obrukbara,
att de inte går att återställa måste ju testas först..
men absolut inte på en ren dator, använd den dator du har fått in skiten i.
Så du menar att alla filer, även de som inte är påverkade kan sprida smittan vidare. Då är det nog lika bra att börja helt nytt i den nya datorn och glömma alla dokument jag har i den smittade. Det blir nog lugnast. Jag är ju novis vad gäller datorhantering. Förbaskat också!
nja nu tolkade du in något för egen del

för det första , filer som finns på en infekterad disk
ska aldrig över till en ny dator

för det andra. går det att kopiera filer
gör det till en extern disk och då menar jag de filer som finns under user

för det tredje
en omdöpt fil behöver inte vara smittad , bara omdöpt

men det viktigaste är att de aldrig ska in på en ny dator utan att testats i något mellanled , helst via något annat OS , typ då Linux.

är det något du kan vara utan, lägg inget krut på det
Annons
Tusen tack, Göcke!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem