Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: TV, film och musik

Klippa ut reklam

Klippa ut reklam

Hejsan vänner, är det någon som redigerarna inspelade tv program med att klippa bort reklamen i typ filmer, och vilket program kan ni tipsa om för det.

jag har inspelade .TS filmer jag får från ett TVkort och är rätt trött på all reklam man får med.

vore tacksam för tips . om det går att redigera .TS filmen direkt utan konvertering
eller om man måste göra det i alla fall..
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag har kört innan med tsMuxeR

https://www.videohelp.com/software/tsMuxeR

Vid "split &cut" så sparade jag på dom delarna jag ville ha (klippte bort tx. reklam)
Sen så matar man in igen dom olika delarna och sätter ihop hela filmen och fick en hel film utan reklam utan att behöva koda om.
Du kan även spara i andra format utan att coda om och har bibehållen kvalite (bitrate)

Programmet är helt gratis.

Detta kan man även göra med "mkvmerge" (även den gratis program)
Splitta under fliken "Global" och sedan muxa ihop delarna i samma program där du då får .mkv fil och även den utan att förlora kvaliten eller koda om och bibehålla samma bitrate.
Tack DedaPera , ska testa dem ..
Får du rätsida på det Göcke?
Annons
DedaPera , har inte hunnit testa ännu, för mycket snöskottantande , och en dator som hade för litet hårddiskutrymme , som jag nu jobbar med att backa upp , möjligt till kvällen har jag tid med det..
mkvmerge är ett program som jag uppskattar , gränssnittet och att det finns i portabel version gör att den hamnar i topp

däremot så har jag noll kläm på hur man klipper bort reklamen med den ..

men när jag muxar filmen i den så blir den enklare att redigera. i andra program

tackar för det lite behändiga programmet..
Vet inte vilken program du tog ner men har du det nya "MKVTooLNIX GUI"
Så öppnar du din fil i den.

Gå in på fliken "Output" och i den vänstra kolumnen ser du "Splitting" och vid rullgardinen där det ursprungligen står "Do not split" ändrar du till "after specifik timecodes"
i den tomma rutan skriver du sen vid vilka tider du vill "dela" filmen

Om filmen är 1 timme lång (01:00:00.00)= (HH:MM:SS.nnnnn) och det finns 2 reklamer mellan efter 20 minuter och en efter 40 minuter och är 5 min långa så skriver du ungefär så här i rutan "Tidskoder":

00:20:00.000,00:25:00.000,00:40:00.000,00:45:00,000

Då får du 5 segmentet
Huvudfilm fram till 00:20:00.000
Reklam mellan 00:20:00.000-00:25:00.000
Huvudfilm mellan 00:25:00.000-00:40:00.000
Reklam mellan 00:40:00.000-00:45:00.000
Huvudfilm från 00:45:00.000-till slutet

alla segment får ett nummer efter sig och originalfilmen blir kvar och den raderas inte bort (det får du göra sen om du vill)

I rutan "Output file" anger du sökväg vart segmenten ska sparas

Efter det så öppnar du programmet och kontrollera vid "Splitting" att det står "Do not split" och om inte så ändra till det.

Vid fliken "Input"
Matar du in dom segment som du nu vill sätta ihop igen och i fliken "Output" anger du igen vad filen ska heta och vart den ska sparas och sen trycker på "start muxing" och du får en hel film utan reklam

PS!
Vid "Tidskoder" när du valt att det ska splittas och för markören i den tomma rutan ploppar det då upp ett fönster som förklarar på engelska om hur man gör

När mitt barnbarn var mindre ville han ha en massa 20 minuter avsnitt ihopsatta och då inte med förtext och eftertext på dom mellan avsnitten och då klippte jag bort det och muxade ihop till entimmes filmer.

Då var MKVMerge lite annorlunda därav skrev jag först att man gör detta under fliken "Global"
MKVTooLNIX GUI skiljer sig en del från det gamla programmet och flikarna ser annorlunda ut med andra namn men huvudsaken är att man letar och hittar var
"Splitting" finns och då är man i "hamn" igen
Aha, ska testa, det är MKVTooLNIX GUI , jag tog hem och kör.
Det är för min del i alla fall säkrast att alltid bara "splitta" i två delar.
Först vid första reklamens början.

i mitt exempel= 00:20:00.000
Då blir ju första delen huvudfilm segmentet och den andra börjar med reklam
Då får man tänka att den andra delen börjar på 00:00:00.000
och ska då splittas, om den är 5 min lång, vid 00:05:00.000 och så vidare tills man har separerat huvudfilm från reklam och sedan bara muxa ihop huvudfilm segmenten.

Jag har bara jobbat med ISO tider vilket jag upplever som smidigast

HH:MM:SS.NNNNNN

HH= Timmar, tvåsiffrig (00-24) följt av kolon ( : )
MM= minuter tvåsiffrigt (00-59) följt av kolon ( : )
SS= sekunder tvåsiffrigt (00-59) följt av punkt ( . )
NNNNNN= upp till sexsiffrigt i mikrosekunder

Om flera tider så separerar man dem med komma ( , )

Man får mixtra lite med tider tills man er nöjd särskilt med just sekunderna och möjligen även med mikrosekunderna.

mikrosekunderna (NNNNNN) har jag nästan alltid låtit vara på .000000 och mixtrat mer med sekunderna.


Pilligt från början men sen när man blir "varm i kläderna" så går allt per automatik och har möjligen svårt att förklara för andra om hur man exakt gör själv.

Nu är det klar 5-6 år sen som jag sysslade med detta och då med gamla mkvmerge (har den fortfarande kvar på datorn och funkar perfekt än) och det är som när man lär sig att cykla som sedan sitter i för evigt.
Nu har jag nog fått till det, två filmer har jag rensat
och kvaliteten är Bra. Tack för en bra beskrivning, den ledde mig in på detaljerna..
Kvalitén ska vara oförändrad från originalet. Det programmet gör är endast att man muxar olika komponenter och packar dom som .mkv eller demuxar i olika komponenter plus att man splittar i segment.
Man kan i den enkelt ta bort onödiga extra ljudfiler eller byta ut mot annat språk (ljudfil) (för småbarn gäller klart bara svenska)

Bara roligt när man kan hjälpa till som även leder till att man blir nöjd.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem