Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Snåla egoister

Snåla egoister

Sverige är fantastiskt. Det är inte perfekt, absolut inte. För det första blir aldrig någonting perfekt, och för det andra är det ingenting vi inte kan jobba på

Tyvärr har en del människor inte insett att vi måste hjälpas åt för att skapa den nation vi vill ha. Att inte betala skatt, eller att fuska med skatten är inte att hjälpa till. När man fuskar med skatten så själ man från alla sina medsvenskar. Man snor den där extra kakan från Britta på långvården. Man snor cykeln från flickan vars pappa är död och vars mamma sliter för att få allt att gå ihop.

Personligen vill jag beskatta arbete väsentligt lägre än idag, men i gengälld höja momsen rejält på varor som endast är till för lyxkonsumtion. Vill man köpa parfym från Gaultier så kan det få kosta 50:- extra i skatt, nöjer man sig med parfym från H&M blir det bara 5:- extra i skatt istället.
Självklart skall vi skapa en slags "fett & sockerskatt" där extra moms läggs på sådan mat. Det är inte bara inkomstbringande, det är mycket bra för folkhälsan.

Tyvärr finns det många som bara tänker på sitt, sitt, sitt, hela tiden.. De vill komma så billigt undan på skatten, fuskar och gnetar med ogiltiga avdrag. De importerar all sprit de kan få sina fingrar på från andra länder och snillar hellre sitt eget land på välbehövliga pengar än att de förlorar nån hundralapp. De kräver att Sverige skall gå ut ur det största fredsprojekt Europa någonsin har skådat för att de inte vill vara solidariska med polska medborgare som inte ens har det en fjärdedel så bra som de själva.

Skäms.
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Detta leder dessvärre till bara en väg Los Lovos! Den vägen gör att dom sämst ställda får köpa dyrt och dom rika köpa billigt tack vare kontakter och utlandsresor. Titta bara på sprithanteringen och Systembolaget. Kräftgång!
Detta med att betala skatt är bra och behövligt - MEN - dom så kallade " höjdarna " i samhället har bidragit med en avmoralisering i detta fall. Om mångmiljonärerna nolltaxerar - varför ska inte jag försöka komma undan lite . . . .
Även ärlighet och moral har dessa giriga herrar och damer förstört.
T.ex chefen för BPA för några år sen - han roffade åt sig många miljoner kronor. Tro sen att en BPA-anställd arbetare hade dåligt samvete om han stal hem en hammare eller en skiftnyckel.
Jag skulle då inte ha haft det - om jag varit BPA-anställd.
Sammhällsmoralen skulle bli bättre - om dom i ledande ställning tog lite ansvar - och glömde sin egen girighet.
kurre:

Jag håller med dig att samhällsmoralen har urvattnats någonting kopiöst. Och att se stenrika chefer och höjdare snika till sig ytterliga några tio tusen här och tio tusen där, som de verken behöver eller har rätt till, får det verkligen att vända sig i magen.

Men vi får aldrig låta dessa människor, dessa vardagsterrorister vinna mark. Jag tror att det är väldigt viktigt i en tid som denna att den lilla människan på individnivå gör sitt bästa för att inte hänfalla åt skurkaktighet även om man ser det överallt runtomkring sig på alla plan.

Putte G:

Jag anser som sagt var inte att det är speciellt dyrt på systembolaget. Idag köpte jag t.ex. en jättegod flaska champagne som present för 239:-
Jag passade även på att plocka upp två flaskor mousserande till mig själv och kommande picknick för 55:-/st. En fantastisk mousserande som trots sitt låga pris slår många "äkta" champagne på fingrarna. Den är mycket svår att hitta utomlands, men tack vare vårt förträffliga systembolag är det enkelt.
Annons
det vore trevligt om inte alla komman och bindestreck förvandlades till smileys.
Los Lovos som jag tidigare deklarerat låt Systemet vara kvar då, men se till att priserna harmonerar med övriga Europa.
Hur extremt det än låter när man läser vad Los Lovos har skrivigt måste jag medge att jag håller med. Tobak och alkohol kostar staten pengar för att folket som konsumerar dessa far illa och behöver vård. Alltså är det väl riktigt att beskatta dessa varor hårdare. Varför inte göra samma sak med fett och socker? Jag ser inget hinder.

Sen skulle jag, i och för sig utan att ha undersökt saken närmare, kunna påstå att svenska folket inte tycker priserna på systemet är aldeles på tok för höga. De köper ju varorna! Vad som förundrar mig mer är folk som går på restaurang och betalar 2-300kr för en vinare, eller för den delen går på krogen och gladeligen pungar ut med 70-100kr för en drink.

---

Sen måste jag få säga ursch och fy till alla snikna människor som gör avdrag för sånt som inte är rättfärdigt. Jag bor själv i stockholm men jobbar på somrarna i örebro. Eftersom jag då bor hemma hos mina föräldrar kostar det inget, och jag har aldrig gjort avdrag för varken dubbla bostäder eller påhittade pendlarresor från stockholm-örebro. Rätt ska vara rätt! Fy alla ni som fuskar så ni tror er själva!!
Håller med Jorak, alla klager på systembolagets priser för att sedan sätta sig på puben intill och dricka 0,4 öl för 39:-- med systempåsen bredvid sig....*jisses*

Los Lovos:vad ska man säga...du har rätt...det som är värst tycker jag nog är att ju mer pengar folk har ju snålare och sniknare är dom.

När det gäller höga herrar/damer i samhället är det nog snarare en fråga om att makt korrumperar och att de märkliga avdragsreglerna dom har gör det lättare att fuska.

Sprit begriper jag inte varför man skriker så högt om här i Sverige-vem behöver det? Det kostar oerhört mycket samhällsekonomiskt och det går aldrig att få in pengar så det täcker...

Jag tror vi har det alldeles för bra....det är då man börjar gnälla...
Nane de är ju just det. Tänk om inte Joe Hill och August Palm hade gnällt då hade vi varit statare fortfarande. Slå er inte till ro gnäll på så är chansen större att vi får det ännu bättre!
vav

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem