Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Nya standard på tak kontakter

Nya standard på tak kontakter

Hej alla , 1 april 2019 gäller nya EU regler för stickproppar och uttag till taklampor. när de gamla ska fasas ut till den nya DCL standarden.

Viste ni det?
Elsäkerhetsverket
https://bit.ly/2AFzZzB

Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: «1 2

Är dom färgblinda tror du? eller är dom idioter som inte vet vad dom sysslar med? jag lutar åt det senare, för det är rätt svårt att blanda ihop en gul grön randig kabel med en blå.
Emans: Håller med dig. Håller man koll på vad dessa två kablar innebär, vad dom har för funktion och hur dom är kopplade så är det uppenbarligen så att t.o.m. Eläkerhetsverket litar på en.

Att koppla faserna fel är inte farligt så länge man håller koll på jord och nolla, och jord och nolla finns även när det gäller enfas.
Har man nödig kännedom, som ni har. Då är allt lätt.
Annons
Jo, fast innan 2017 fick man inte hålla på med trefas ens om man hade nödvändig kännedom. Då var man tvungen att vara utbildad elektriker.

Jag undrar varför det ändrades? Om det beror på att det som finns i ett hem idag inte direkt kan felkopplas genom att förväxla faserna?

Det är ju i princip bara trefas-motorer som inte fungerar som dom ska om faserna blandas ihop.
En viktig grej i.s.m. 3-fas är att man fördelar lasten så jämnt som möjligt mellan faserna. Om inte kommer det att sluta med att man blåser säkring. En uppgift som jag också har hört är att man kan drabbas av ett mätfel vid snedbelastning av faserna.
Vid mätning på elsystem vad gäller 0:a och jord är det också viktigt att veta att
dessa två storheter är bryggkopplade i centralen.
Det är mycket med det elektriska.
och om man kopplar in en jordfelsbrytare fel så kan man få flytande nolla och förstöra alla elapparater i hela huset om man har otur, kan vara bra att veta.
Emans; Bra påpekande, men en jordfelsbrytare, rätt inkopplad, är en bra grej.
Japp helt klart,

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem