Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Hatbrott

Hatbrott

Är det allvarligare med s.k. hatbrott än vanligt oprovocerat våld? Borde det vara högre straff på hatbrott? Är det inte lika allvarligt med oprovocerat våld som de flesta män råkar ut för under sitt liv? Själv blev jag påhoppad av tre killar för att de tyckte att jag hade en nonchalant min. Hade det varit allvarligare om de spöat upp mig för att jag sett feminin ut?
Antal svar på detta inlägg: 8
Batting, jag kan inte se att man skulle få "rabatt" på straffet pga olika anledningar....det är väl brottet som ska dömas skit samma varför man gjorde det!
Då borde man ju helt kunna stryka begreppet hatbrott i de där sammanhangen där det helt enkelt handlar om oprovicerat våld.
hatbrott är väl såtn som är riktat mot en viss minoritet i samhället, bögar/flator, invandrare osv där det är en politisk anledning bakom eller nått sånt. och är en stor grupp olika brott om jag förstått rätt. men det här med våld är ju helt fel att döma annorlunda bara för det är en minoritet våld som våld samma skit alltihopa oberoende av om det är något politiskt bakom.
Annons
Hatbrott har ju blivit en benämning på mycket-men precis som du säger Batting så kan ju folk hata för att man råkar se ut på ett visst sätt.

Brott som brott egentligen..men när det gäller politiker som blir utsatta för att dom är just politiker anser jag nog att det bör sorteras in i en speciell klass för sig. För övrigt får man ju på käften nån gång oavsett hur man är/ser ut..för alltid retar det nån!
anders o,

det finns omständigheter där straffet skall liggabetydligt lägre vid bedömning. Och varför det då? Jo, ta som exempel att någon peddo gjort nå't med din släkting e d, om du då dräper honom så skulle du inte få många år av mig i alla fall.
Batting:

Det ligger i hatbrottets natur att de anses vara värre eftersom gärningsmannen på sätt och vis kan hävdas agera överlagt.
Om man aktivt ger sig på homosexuella eller vissa specifika etniska grupper så är brottet värre eftersom det ligger ett underförstått moment av planering bakom.
Där får jag väl erkänna att du har en poäng
Håller helt med Los Lovos.
Dels finns ett moment av planering bakom vilket gör brottet allvarligare.
Det är dessutom oacceptabelt att vissa grupper i samhället är speciellt utsatta för brott och därför måste påföljderna vara kraftigare.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem