Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Numeriskt tangentbord laptop

Numeriskt tangentbord laptop

Är det möjligt att ändra kommatecken på numeriska tangentbordet till punkt i W10?
(Knappen med "." och "Del" skriver "," istället för ".")

Det var möjligt tidigare med ett enkelt kommando.
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

under narionella insrällningar anpassat datum och tids format/ytterligare inställningar/ kan du ändra decimaler och tecken
Löste det ditt problem Jan_e ?
2,0 Nix som du ser. Har provat det men det ändrar inget.
I äldre windows var det plättlätt men i W10,0 verkar det kört.
Annons
Testa med att växla till amerikanskt tecken layout
2.0 Fungerar s[ men jag f;rlorar [ ' och ; d[…..
Kan inte använda å ä och ö med amerikansk tecken layout vilka jag vill ha kvar. Jag är ute efter en mer permanent lösning med punkt och åäö.
Numeriskt tangentbord har inga åäö. Men växlar du mellan dem så är det ett alternativ
växla mellan svenska och engelska kan man göra med snabbkommandot alt+skift
att skriva en punk med numeriskt tangentbord görs så här
håll ned alt och skriv 046
ascii tabellens tecken finns här https://www.asciitabell.se/
Att ett integrerat numeriskt tangent bord inte har åäö är ju klart och skriva något med ord och siffror funkar ju men inte så bra om man måste använda decimaler med punkt vilket skapar oflyt därför undrade jag om det fanns en lösning för att byta ut kommatecknet i det numeriska tangentbordet till punkt istället.
Som jag nämnde tidigare så fanns det en lösning i äldre windows för detta lilla problem.
Finns ju punkt och komma på tangentbordet man kan använda istället för "alt+046" eller "alt+skift" så problemet är inte stort men lite irriterande.

Varför är det kommatecken istället för punkt i det lilla numeriska tangentbordet?
För att kommatecken används för att skilja kronor och ören. Och punkt till att markera tusental

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem