Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Arg och bedrövad

Arg och bedrövad

Måste bara skriva av mej lite ilska, så här ligger det till:
Jag har en grabb på 16 år som är väldigt ljud & musik intresserad och då ville han kosta på nytt ljud i bilen så han började i julas med att spara pengar han fick, sen har han sommarjobbat och sparat mer slantar och nu sist fyllde han år i början av juli vilket gav ännu mer klirr i kassan och den stora handlardagen blev ett faktum:
Cd spelare 1300:-
Baslåda 2700:-
Högtalare 700:-
Beg.slutsteg 300:-
s:a 5000:-
Sen hade han även bränt c:a 45 skivor under våren som spelades hejvilt och lyckan var gjord, han var sååå nöjd.
Men nu kommer det sorgliga: tog bilen till jobbet i morse som vanligt 05.30 och kl. 12.30 ringde en arb. kompis och sa att rutan på bilen var öppen...då kom första rysningen, stack dit som ett skott och...får se att varenda pryl grabben kämpat för så länge är bara borta, även baslådan i bagagen och alla kablar + skivorna.
Måste faktiskt medge att jag fick en tår i ögonvrån sen kom ilskan och vreden och skulle troligen göra mej olycklig om jag skulle träffa på den klåfingriga fan som krossat grabbens dröm.
Fick nyss reda på att tjuvarna jagas av polis på sin hemort för dom blev tydligen filmade vid ett annat inbrott i närheten och det framkom att dom här två (kille&tjej) är ökända för sina räder i bilar bl.a för att finansiera sitt missbruk så det visar sej väl om polisen hittar våra prylar om dom inte redan är sålda.
Tycker bara det är för jävligt att det inte ska gå att skilja på ditt och mitt men det är ju enkelt att ta av andra som slitit ihop sakerna.
Nu måste jag stoppa huvet i frysen och kyla ner mej innan man exploderar, blev ett långt inlägg men kände för de nu.








Antal svar på detta inlägg: 9
Håller med dig. Det djäkliga är att om nu polisen får tag i dem, så blir det i regel bara något förhör och så släpps dom igen och kan begå en massa nya brott. Det är inte polisens fel, utan vårt rättsväsende som har urholkats.
Är det inte nåt land som har eller haft ett straff som gör att om man stjäl så hugger dom av en hand och stjäl man igen huggs den andra av? skulle va nåt att fundera på kanske.
Ja ibland är man frestad att tycka så. Kanske lite drastiskt, men ändå bör en skärpning till. I regel kan våra missbrukare begå mängder med brott och bara åka fast för något enstaka av dessa. I regel så blir de då inte inlåsta mer än kanske något dygn och sedan ut igen för en ny serie brott. Jag tycker att det är skrämmande att det får fortgå så här och att samhället inte skyddar sina medborgare. Nu verkar det som om det är brottslingarnas integritet som skall skyddas.
Annons
Det är bara att hålla med dig Benny...
Benny vad värre är, om polisen till äventyrs skulle hitta din grabbs prylar hos någon som har köpt dem av tjuvarna då är det praktiskt taget omöjligt att få tillbaka dom. För det måste föras i bevis att köparna av stöldgodset inte handlat i god tro utan visste att det var stulet.
Jag har själv varit ute för en liknande sak och jag blev hänvisad att inkräva pengarna av tjvuarna som inte hade några tillgångar alls. Jag fick stå alla kostnader själv även självkostnaden för rutan som slogs sönder. Jag förlorade en resväska med en massa prylar i samt en dyr kamera och försäkringsbolagen är hårda på att inte skadereglera löst gods som ligger i bilen.
Det är m.a.o. praktiskt taget omöjligt att bevisa att någon uppsåtligen har köpt stöldgods eftersom alla ljuger om köpepenningen och säger att de hanlat i god tro eftersom de inte visste varans värde.
Synd om din grabb, men som du vet är lagarna skrivna för oss som vet vad som är ditt och mitt samt rätt och fel. Övriga bryr sig inte ett dug om lagar och förordningar.
Putte:

Än en gång är du ute på juridiskt djupt vatten när du talar om s.k. godtrosförvärv. Det du beskriver kunde möjligen stämma för ett antal år sedan, men verkligen inte i dagsläget.
Som det ser ut idag så får Benny tillbaka grejjerna även om en annan person har köpt dem i god tro. Benny har presumerad äganderätt till ljudsystemet.

Vill tillägga att en av anledningarna till att missbrukare är ute och själ ihop till sitt missbruk är den havererade missbrukarvården. För ett antal år sedan var det lättare att få vård t.ex. med metadon och subutex.
Har för mej att det tillkommit en lag som säjer att man numer ska kunna visa kvitto på prylar man har just för att stoppa olagliga affärer med att man köpt i god tro, ska kolla det noggrannare.
Har f.ö pratat med försäkringsbolaget idag och dom skulle skicka blanketter för anmälan och kvitton på grejerna vill dom ju också ha.
Här hittade jag nåt intressant i frågan om god tro.
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel_datum.asp?lngCategoryId=12
01&lngArticleId=3107
Benny ang. länder där de hugger av händer är troligen muslimska länder som du tänker på.. kommer inte på vad lagarna heter nu men några länder i afrika tillämpar dem, de hugger iaf av den handen du stal med, de kan även hugga av en fot. Och har du förtalat någon så kan de vara tungan som ryker eller ett öga eller två. har sett film från när de gör det åxå, det är inte precis någon fin skalpell de gör det med, filmen jag såg så var det något som likna en gammal slö och rostig morakniv som de karva med.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem