Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Uppdat. ver 20H2 gick fel ..

Uppdat. ver 20H2 gick fel ..

Har försökt att uppdatera win10 med ver 20H2.
Startade ok och jobbade ett tag MEN stannade på 31%,
väntade ett bra tag men fick avbryta och då tog det några minuter
att avsluta men det gamla ver går att köra.

Har ett par funderingar:
1. Skapades 3 mappar i C:
$GetCurrent, $Windows .....BT och Windows10Uppgrade
tillsammans ca 10 GB
DÅ det börjar blir lite snålt med utrymme på C: (ca 17 gb) är frågan här om de går att ta bort och i så fall hur.

2. Skall jag göra ett nytt försök att uppdatera till 20H2 nu eller senare?
Antal svar på detta inlägg: 33
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Jo men det strular ju med 20H2 uppgraderingarna så ta det lugnt forsera det inte .
Jag forserade inte uppdateringen, den kom i Windows Update, så då trodde jag det var ok att uppdatera MEN icke sa Nicke ....

Finns det nån tidsplanering när uppdateringarna kan tänkas rulla igång?

Kan man få önska att det kommer nån blänkare här ?
En misslycka uppgradering följs upp via microsoft. Tyvär för dig så kan vi inte avgöra när , för jag har själv en mängd datorer som väntar på upgradering. Och en som är 1.5år som krachade totalt vid senste komplererande 20H2 uppgraderingen . Där visar det sig vara många problem, grafik,ljud,wifi,mfl. Och det var 20H2 som instalerades från början genom uppgradering. Och krachade vid senaste uppgraderinge. Jag har backat till jag bara har en återställningpunkt kvar och den mår ändå inte bra.
Annons
Jaaa. nu är mitt problem löst, men det satt hårt åt,

när man får blåskärm kan även filsystemet krascha.
chkdsk hittade fel och åtgärdade dem

sen var jag tvungen att uppgradera drivrutinerna för intel, det var de som kraschade systemet, ljud och grafik samt nätverk och blåtand

DISM och sfc kommandona hjälpte till att reparera windows 10 installationen. sen fick jag uppgradera Bios . så det är inte det enklaste att fixa blåskärm rena detektivarbetet , det kan även vara hårdvaruproblem men inte i mitt fall
Oj, vilket jobb å detektivarbete du har fått lägga ner!

Jag får ju inte blåskärm, uppdateringen stannar på 49% där jag får avbryta. ..
Har kollat upp alla drivrutiner men inga har uppdaterats har även kört CHKDSK men inga fel hittade mm ..

Frågan är hur länge man skall vänta innan man gör ett nytt försök ???
du kan alltid försöka med att uppgradera från denna sidan
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
ladda ned verktyget och kör det, där väljer du sedan uppgradera den här datorn
med samma verktyg skapar du en cd eller usb med, för att skapa en bootbar win10 usb osv
Då skall jag prova men dröjer nog några dagar kanske en vecka ...

Nej det tycker jag inte du ska. Den instalationen uppgraderar allt till dags dato.
Eller så talar den om att det inte går
De verktyget använde jag när datorn inte ville installera 1909.
Den hittade 4-5 felaktiga och saknade uppdateringar, en kunde den inte fixa så jag drog ner den från nätet (Windowskatalogen tror jag det var) och lyckades installera den manuellt.
Sen körde jag igång den assistenten igen och 1909 började installeras men fastnade på 94% (tror jag det var). Startade om datorn och körde igång assistenten och den fortsatte på 94% och fastnade sen på 98% varpå jag startade om datorn och assistenten slutförde installationen.

Efter det så har alla uppdateringar funkat perfekt och även 20H2

DedaPera , ja man får testa sig fram

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem