Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Chrome OS Flex

Chrome OS Flex

jag vill visa på ett nytt OS som heter Chrome OS Flex
och finns att ladda ned på denna sida kan rekommendera att testa
https://chromeenterprise.google/os/chromeosflex/

man måste registrera sig för att få länken till det senaste versionen
och företrädelsevis kör man den från en USBminne förklaringen hur man gör finns i länken
skapa USB minnet kan göras i webläsaren chrome eller från olika tredjeparts verktyg för göra usbstartbara

första gången man kör så måste du ha ett gmail-konto vid start
gmail är basen för OSet och den kräver minimalt med minne och jag har testat på datorer som kör så gamla os som win95 och är redan sega i det gamla OSet
även om du flyttar stickan till en annan dator måste du ha gmail kontot till hands och lösenordet
gränsnittet likna chromebook och är väldigt minimalistiskt , men du få en surfdator och mail klient mm
Antal svar på detta inlägg: 25
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Hej!Jag har inte testat programmet Chrome OS Flex. Kan man använda det utan att ha ett företag/firma? Det verkar ju fiffigt med inbakat Proaktiv säkerhet så att man slipper tänka på antivirusprogram. Jag har haft Gmail sedan 2005 och är mycket nöjd med det. Nu sedan helt nyligen prenumererar jag med utökat minnesplats för mina mejlkonversationer och allt annat minnes skrymmande material, såsom foton, anteckningar och brev. Programmet heter Google One. För det betalar jag 15,83:-/månad (190:-/år) och då ingår VPN av Google för fem enheter. liksom ett foto-redigeringsprogram som jag inte använt än. Samt 100 GB minnesplats Google lovar att baka in fler fördelar.
Du kan ju testa det på USBminnet som privat person , google kontot krävs ju.
Du får ju moltjänsterna med gmail ett ordbehandlig mm osv
Men som vanligt om det krävs mer lagringsutrymme tar google betalt för det
Jag ser potentialen att kunna använda äldre datorer. Som annars behöver skrotas.
Har en gammal dator som jag tänkte testa Chrome OS Flex på.

Nu kan jag inte se att det går att boota från USB,
finns ju möjlighet att bota från CD men ...
man har ju ingen cd-läsare som funkar.

Finns det nån annan möjlighet ???
Annons
Det näms inget på något forum att starta från en cd/dvd men jag ska testa nästa vecka när jag har tid
Göcke ... går det att ändra i datorn så man kan boota från USB vore det bästa om detta är möjligt ???
Det gör du i bios eller vid startern genom att trycka rätt Ftangent /eller del
I bios där man väljer var man skall boota från finns tyvärr inte valet USB.

Kan man på något sätt 'skapa' ett val så
man kan boota från USB?
På min dator måste jag ha USB-minnet inkopplat när jag startar bios, då först dyker det upp i bootmenyn.
aoa .. tack för tipset!
Hur stort USB-minne måste man ha när man laddar ner
Chrome OS Flex?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem