Tisdag 30 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Installera Win11 utan TPM

Installera Win11 utan TPM

Ja det går och även utan att ha ett Microsoft konto.

Alt detta med Rufus 3.20 och uppåt.
Jag använde Rufus 4.2 och det gick utmärkt på två av mina gamla datorer

https://www.shorturl.at/msFN4
Antal svar på detta inlägg: 8
Hur gamla darorer?
Hur lite minne?
Och har du testat att instalerat win11 på en portabel disk/USB minne.?

Intresant i ett annat perspektiv också , att köra dualboot
Har aldrig köpt komplett dator utan bara hembyggda

Den första datorn med ett moderkort GF615M-P33 Procesor AMD AM3 x2 250 3,0 GHz dual-core AM3 och två 4GB minnen (körde XP på den från början) Med Rufus som jag bara tog bort TPM och sedan bara skrev no@thankyou.com som mejladress fick jag ett Lokalt konto.

Den andra datorn (fick moderkortet av en person som tänkte slänga den på tippen) är ett MSI moderkort som jag satte på ett begagnat i5 3.2GHz 4core har bara ett 4GB minne än så länge Lät jag Rufus även skapa mig ett Lokalt konto som då går utan att behöva logga in med utan Windovs startar direkt . Går möjligen lite saktare en den första datorn så jag ska uppgradera den med ett minne till.

Båda Rufus varianterna har jag sparat som ISO fil (med ImageBurn) och kan sedan bränna på DVD-skiva eller använda på sticka igen vid behov
Tack, det låter som 8gb internminne kan behövas
Har någon testat om det går att installera win11 på ett 128gb usbminne?
Annons
windows sidan
https://bit.ly/3QSC2YN
Har testat att sätta in en av minnena från 1-a datorn i den andra med i5 men det blev ingen märkbar skillnads på någon av dom.

datorn med AM3 processorn startar upp helt på 85 sekunder och då med Hallo inloggning och den med i5 processorn på 95 sekunder utan inloggning.

Autostart program är lika på båda datorer

har vanliga gamla IDE hårddiskar 160 GB (inga SATA) på första WD-hårddisk och på den andra Segate-hårddisk

Bios-en och även på moderkorten att det blir lite skillnad

Sen när jag kör program eller Bilspel (från XPns tid) är skillnaden minimal

Har inte testat att lägga på USB-sticka nu för jag håller på med 3 andra datorer (till vänner) men ska testa det med senare

Skriver just nu från den datorn med AM3 processorn. Har en del "braiga" appar (program) att installera på den



.
Nu har jag testat på en win10 som inte anses kunna uppgradera till win11 men kan köra win11enligt detta tippset från en extern usbdisk, det är viktigt att ni i rufus klickar i att det ska förbigå varningarna och att det är 64bitars datorer det handlar om. Även uefi eller mbr har betydelse för resultatet och bioset. Kan sätta käppar i hjulen.
Defender'n (Windows Security) är överdrivet aggressiv. Program som den godkände i Win10 blocker den i Win11 (en administratör har blockerat dig från att köra denna app)
"Denna aggressiva åtgärd kommer att resultera i falska positiva resultat och kan möjligen resultera i blockering av filer och program."

Detta har hänt mig igår men det går att kringgå detta med.
Antingen så installerar man ett annat antivirusprogram eller inaktiverar defender'n när man själv är säker på att det är falsk alarm.

https://windows.atsit.in/sv/635/

(samma med Edge där jag kör med Chrome i datorerna istället)
instämmer att win11 har höjt säkerheten genom att spärra starten av program mm. jag är inte säker på att det uppskattas av många

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem