Torsdag 3 april 2025 vecka 14
Forum
Kategori: Dator och internet

Får ej kontakt med min USB-backup

Får ej kontakt med min USB-backup

Nu har jag fått ett, som jag tycker, konstigt fel ...
Har en USB-disk (1,5 tb) som jag använt ca 1 gång per månad till backup i snart 2 år och fungerat helt ok.
Nu när jag ansluter usb-disken som vanligt visas den ej som D:
så jag kan ej köra någon backup.

Kollat/observerat detta:
- Lampan på USB-disken tänds när den anslutes.
- Jag kan se i aktivitetshanteraren att disk1 USB finns där (bara en
aktivitet när jag ansluter ).
- Kan även se USB-disken i diskhanteringen
- Om jag sätter i ett annat USB så funkar det ok och visas som D:
- När jag ansluter USB-disken i min gamla dator fungerar den helt ok
och visas som D:
- varför fungerar inte USB-disken på min ordinarie dator?

Har inte gjort några förändringar i datorn, kan nån uppdatering i Win11 orsakat detta eller ... ???
Tacksam för hjälp!

Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

säkert en uppdatering i w11 eftersom du ser disken på andra datorer
w11 ser ut att bli en creep OS som styr som de vill med USBenheter
i tabort maskivara ikonen finns disken med där ?
Ja, disken finns på 'Säker borttagning av maskinvara och mata ut media'

När jag klickar på 'mata ut' slocknar lampan på USB-disken.
I diskhanteraren, står det enhetsbeteckning där på den (D:) eller annan bokstav? Om inte tilldela den det. Det bör även stå i Status "Felfri ( Primär partition)"
Högerklickar man på den så ska man då kunna öppna den där (och även utforska)
Har den ingen enhetsbeteckning så är den dold och du ser inte den i "Den här datorn".
Då är det bara att ge den en beteckning så bör den bli synlig.
Du kan även byta enhetsbeteckning och se om det hjälper.
Annons
Det var ingen enhetsbeteckning i diskhanteraren men det står
i Status "Felfri ( Primär partition)" .

Ändrade till D i enhetsbeteckning så nu står det D: där.

Blir ju lite orolig när det inte går att göra backup
men nu fungerar det igen!

Tusen tack DedaPera !!!

Man kan ju fundera på varför enhetsbeteckningen helt
plötsligt ramlat bort?

I slutet på Januari fick jag ett "tvärt om" problem.
Jag har tre hårddiskar installerade i den ena datorn, men en dag när jag skulle in i Den här datorn så visade den på fyra hårddiskar.
Jag ville ju gå in på min D: disk men blev nekad till det och då blev jag förbryllad och tänkte att någon har tagit över min dator och jävlas med mig.
Efter att ilskan har lagt sig så gick jag in på Diskhantering och såg inte felet direkt men efter tre -fyra timmars grubblande såg jag vad som hände.
C: disken har ju tre partitioner, 2 dolda och en synlig (Reserverad av system, Den synliga C: och en på 840MB)
Den på 840MB fick helt plötsligt beteckningen D: den andra Som var D. blev bytt till F: och Den med E: blev kvar som E:
Jag tog bort beteckningen (D:) på 840 MB partitionen och bytte tillbaka den nya F: till D: igen.
Och allt detta efter en kumulativ uppdatering.

Så ja win 11 24h2 ställer till olika problem på olika datorer.
Win11 23H2 var problemfri för min del i alla fall.

Skönt att dit problem gick att lösa med
Tack Dedapera för att du accisterade
Jag har själv råkat ut för detta två ggr med 24H2 att discar slutar få enhetsbeteckningar på mina 8bay anslutna plattser, det är irriterande.
Det senaste är att program tappar funktioner som härör till uppgraderingar och microsofts avsiktliga spärrar av filassosialisationer. Många av härör till kopplingen att maila osv
Jag överväger starkt att gå tillbaka till win11 23H2 24H2 skapar bara problem. Föra veckan så sabbade den min FireFox. Den var igång i Aktivitetshanteraren men visade sig inte på skärmen.Fick avinstallera den med Revo Pro så att alla kvarvarande filerna försvann starta om datorn och installera den igen.
Jag gick i viloläge med en dator i går
Och den krachade filsystemet , svart skärm kokhet norskreset , helt död. Efter att tagit ut disken och gjort filcheck reparerat filerna så var disken på bannan igen.det är min 2nyinköpta dator som krachar filsystemet. Den4 som har w11. Frågan är om det har gott troll i w11
Jag har precis installerat om datorn med den som hade 24H2 och installerade Windows11 23H2 (avaktiverade TPM i Bios så att man slipper uppgraderingen till 24H2) Kumulativa uppdateringar kommer som vanligt varje månad till 23H2 och den går felfritt på den andra datorn utan TPM

Avvaktar tills vidare med 24H2 tills jag ser att dom har fixat alla problem först.

Windows 11 23H2 hittar man inte i Windowskatalogen men man kan ladda ner den härifrån:

https://uupdump.net/known.php?q=category:w11-23h2
DedaPera, det var många 23H2 att välja på i länken,
är det den nyaste (x64 2025-02-25 18:01:27 UTC) man skall välja?

Om man har 24H2 kan man bara starta denna och den
'backar tillbaka' till 23H2?

Sida:

Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

Logga in eller klicka här för att bli medlem