Onsdag 2 april 2025 vecka 14
Forum
Kategori: Dator och internet

Datorn startar inte

Datorn startar inte

Hej. min gamla dator startar inte det är w7 uppdaterad tillw10. ibörjan kom det upp på skärmen text med en blå ruta .nu inget alls det är en czc2112qnh HP
Antal svar på detta inlägg: 30
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Måste fråga
Vad händer ner du trycker på startknappen på datorn?
Går fläktar igång?
Visas det HP loggan på skärmen eller ser du om Bioset läser in?
Eller är datorn helt död och det händer ingenting alls, inga ljud inga pip ingenting.....

Datorn är tillverkad 2012 januari så den har 13 år på nacken, precis som denna dator jag skriver från tillverkad 2012....
Jag testa det dedapera skrev hjälpte inte. det surrar till när datorn startar.
skärmen är svart. jag ska köpa usb återkommer
Innan måste du testa att komma in i bios. Starta datorn med att trycka power on och trycks esc knappen direkt
Annons
Surrar den till innebär att den vill starta upp och sen stänger av sig direkt därav svart skärm hela tiden.
Synd att du kentr 10 inte antecknade vad som stod på den blåa rutan för där står vad som är fel eller en felkod som man kan söka på.

Det kommer inte gå att komma åt bios (är nästan 100% säker)

Det första man bör göra i sådana läge är att dra ut alla sladdar som är anslutna till datorn även strömsladden.
Ta bort sidoplåten så man ser moderkortet, tryck på startknappen och hål den intryckt i 10 till 20 sekunder (då laddas kondensatorerna ur)
Koppla loss Hårddisken (2 kontakter) och CD/DVD spelaren/Brännaren om det finns sådan.
Finns det en annan grafikkort än den som är integrerat på moderkortet så ta bort den med.
Ta bort det lilla batteriet som är på moderkortet. (den är platt i 5 kr storlek och sitter olika på olika moderkort men troligtvis på nedre halvan på moderkortet) Då rensas CMOS, Vänta i 1-5 minuter.
Rengör alla fläktar (finns det fler fläktar än den som är i nätaggregatet och processorn så koppla bort dom med) Ta bort all damm och ludd som är på flänsarna till processor kylning (kan krävas att man monterar bort fläkten tillfälligt)
Det svåra är att rengöra Nätaggregatet som är troligtvis full med damm och ludd och orsakar överhettning och i värsta fall kortslutning.
Det bästa är klart att montera los den och ta bort ena plåten så man kommer åt att dammsuga/blåsa rent den:
Man kan och bör testa den (innan man monterar den i datorn igen) genom att ansluta den till vägguttag och på 20 eller 24 pin connectorn kortsluter man den gröna trådens pin och den svarta direkt under https://www.postimg.cc/YLzKnKqC så ska den gå igång (fläkten ska snurra) Gör den inte det så är felet direkt där i Nätaggregatet och det är bara att ersätta den med en fungerande.
Är den okej så ansluter man den till moderkortet igen.
Koppla in bildskärm på moderkortets integrerade grafikkort, tangentbord och mus och ingenting annat. Startar datorn då och läser in Bios-et så är det okej så långt och man kopplar in HDD (i strömlöst läge så klart) och ser om det funkar.
Fungerar inte datorn ändå så kan vi fortsätta med felsökningen.

Har gjort detta själv på olika datorer med liknande fel (både min och andras datorer) med blandad slutresultat. På vissa datorer var moderkortet obrukbar med brända kretsar (inget ovanligt på så gamla datorer)
Glömde en viktig sak till och det är Skärmen.
Kolla så att den fungerar med en annan dator, och att det inte finns brott på kablarna plus att sladden mellan skärm och dator sitter ordentligt fast.
Kentr10 ,hur går det?
fixade DedaPera ditt problem.
Jag kommer inte in i bios har försökt fler gånger skärmen är svart. går
det få igång w7 igen?
Har du följt upp det DedaPera har föreslagit
Jag ska kolla skärmen men resten är för svårt för mej
Det är inte operativsystemet (som Windows 7, Windows 10/11 eller annat system som Linux eller liknande) som startar upp datorn. Det är datorns samlade komponenter (Nätaggregat, Processor med kylning, Minne, Skärm och sist men inte minst Moderkortet). Är det fel eller trasigt en eller fler av dessa komponenter så kommer datorn inte att starta och då hjälper det inte om man har en helt friskt HDD/SSD med fungerande operativsystem att starta datorn. Tangentbord och mus er bara ett verktyg för att kunna orientera sig i och utföra uppgifter i operativsystemet.

Den enda utvägen är att försöka laga/byta ut dom trasiga komponenterna själv eller lämna in till kunnig person (vilket kommer att kosta mer än det smakar) eller ge bort/skrota datorn och köpa en som fungerar. Det är helt upp till dig själv om hur du vill gå vidare.

Sida:

Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

Logga in eller klicka här för att bli medlem