Hej. min gamla dator startar inte det är w7 uppdaterad tillw10. ibörjan kom det upp på skärmen text med en blå ruta .nu inget alls det är en czc2112qnh HP
Antal svar på detta inlägg: 30
Plocka ur hårdisken och spara den. har alla dina bilder mm om du byter dator kan du läsa tillbaka dem.
Jag tog bort kablarna till skärmen och satte tillbaka då fungerade skärmen
dålig kontakt ? nu ser jag texten
1720-smart-hårddisk har identifierat omedelbart fel
felaktig enhet satao
felaktig attribut # 05
f1:boot
skärmen är en samsung synkmaster t220
felaktig enhet satao
felaktig attribut # 05
Jag tog bort kablarna till skärmen och satte tillbaka då fungerade skärmen
felaktig enhet satao
felaktig attribut # 05
felaktig enhet satao
felaktig attribut # 05
Annons
Bra, då har vi kommit en bit på vägen.
Ja dålig kontakt mellan skärm och dator, byt ut sladden mot en nu fungerande annars återkommer felet med svart skärm.
(1720-smart-hårddisk har identifierat omedelbart fel)
Innebär i stort att hårddisken är kass (många dåliga kluster) och kan inte starta. Bara att kassera den och sätta in en ny felfri disk.
Jag rekommenderar en SSD disk för operativsystemet (w10 eller 11)
Med windows 7 kommer du att bli attackerad direkt och få en massa virus som kommer att sabba datorn mer eller mindre eftersom inga uppdateringar kommer och inga webbläsare stödjer w7 mer.
Windows 10 upphör med snart om några månader med uppdateringar så risken efter det är stor att datorn blir översvämmad med virus och datorn blir obrukbar.
Ja dålig kontakt mellan skärm och dator, byt ut sladden mot en nu fungerande annars återkommer felet med svart skärm.
(1720-smart-hårddisk har identifierat omedelbart fel)
Innebär i stort att hårddisken är kass (många dåliga kluster) och kan inte starta. Bara att kassera den och sätta in en ny felfri disk.
Jag rekommenderar en SSD disk för operativsystemet (w10 eller 11)
Med windows 7 kommer du att bli attackerad direkt och få en massa virus som kommer att sabba datorn mer eller mindre eftersom inga uppdateringar kommer och inga webbläsare stödjer w7 mer.
Windows 10 upphör med snart om några månader med uppdateringar så risken efter det är stor att datorn blir översvämmad med virus och datorn blir obrukbar.
(felaktig enhet satao
felaktig attribut # 05)
Det initiala felet du fick om att inte kunna starta från enheten, orsakas när systemet inte kan detektera en startbar OS-källa. Vanligtvis betyder detta hårddiskfel.
(f1:boot)
Menas att du ska trycka på F1 på tangentbordet för att datorn ska starta om (datorn kommer möjligen starta och utföra kontroll av hårddisken) och gå vidare till windows men den kan inte reparera dom skadade kluster och det blir värre och värre och hårddisken kommer inte att kunna starta till slut)
felaktig attribut # 05)
Det initiala felet du fick om att inte kunna starta från enheten, orsakas när systemet inte kan detektera en startbar OS-källa. Vanligtvis betyder detta hårddiskfel.
(f1:boot)
Menas att du ska trycka på F1 på tangentbordet för att datorn ska starta om (datorn kommer möjligen starta och utföra kontroll av hårddisken) och gå vidare till windows men den kan inte reparera dom skadade kluster och det blir värre och värre och hårddisken kommer inte att kunna starta till slut)
Vad kostar det att lämna in och byta hd. är det bättre köpa ny billig dator?
kentr10 en hårdisk är simpelt att byta själv. Däremot att få instalerat w11 home på den är en annan fråga.
Din osäkerhet är ett hinder.
En begg dator med w11 kan du få för någon 1000lapp som är rekonditionerad.
Din osäkerhet är ett hinder.
En begg dator med w11 kan du få för någon 1000lapp som är rekonditionerad.
De kan inte jag svara på tyvärr.
Men ring runt till olika dataaffärer och fråga så kanske dom hänvisar till kunniga personer.
Med tanke på hur gammal din dator är så tror jag inte att den klarar av senaste w11 24H2 om det nu inte går att aktivera SECURE BOOT i bioset win11 23H2 kan man få in med Hjälp av Rufus (så är det i min dator jag skriver från) men jag har installerat Windows 11 IoT Enterprise LTSC (det är företagsversion av windows 11 Pro/Enterprise med endast dom nödvändiga System appar och resten kan man godtyckligt ladda ner från Store eller annanstans) som inte kräver varken TPM-krav på CPU eller Secure BOOT i BIOS. Jag får
Det svåra var att skaffa Licensnyckel men med lite kontakter så lyckades jag få en gratis från utlandet så nu har jag kört den i 3 veckor och är helt nöjd med den (har självklart Libre Office på den som är bra och gratis) Uppdateringar kommer i 10 år på den så jag kan köra med den till slutet av 2034
https://www.postimg.cc/GB19bNgX
Har även bytt processor (inköpt på Tradera 250:- och ett 4GB minne 90:- )
Uppgraderade med SSD 240 GB disk från NetOnNet 339:-
https://www.tinyurl.com/yhtujpc4
https://www.postimg.cc/Z0pxTtqd
som synes så tar OP-disken bara 32GB diskutrumme med flera nyinstallerade större program plus två lagrings HDD 2+1 TB
För att hjälpa andra och med deras datorer får dom ta datorlådan hem till mig och eventuellt nya komponenter som ny HDD/SSD (tangentbord, mus och Skärm har jag tillgång till här hemma)
Betalt tar jag i form av en pizza + 1 öl eller 2 (3,5%)
Men ring runt till olika dataaffärer och fråga så kanske dom hänvisar till kunniga personer.
Med tanke på hur gammal din dator är så tror jag inte att den klarar av senaste w11 24H2 om det nu inte går att aktivera SECURE BOOT i bioset win11 23H2 kan man få in med Hjälp av Rufus (så är det i min dator jag skriver från) men jag har installerat Windows 11 IoT Enterprise LTSC (det är företagsversion av windows 11 Pro/Enterprise med endast dom nödvändiga System appar och resten kan man godtyckligt ladda ner från Store eller annanstans) som inte kräver varken TPM-krav på CPU eller Secure BOOT i BIOS. Jag får
Det svåra var att skaffa Licensnyckel men med lite kontakter så lyckades jag få en gratis från utlandet så nu har jag kört den i 3 veckor och är helt nöjd med den (har självklart Libre Office på den som är bra och gratis) Uppdateringar kommer i 10 år på den så jag kan köra med den till slutet av 2034

https://www.postimg.cc/GB19bNgX
Har även bytt processor (inköpt på Tradera 250:- och ett 4GB minne 90:- )
Uppgraderade med SSD 240 GB disk från NetOnNet 339:-
https://www.tinyurl.com/yhtujpc4
https://www.postimg.cc/Z0pxTtqd
som synes så tar OP-disken bara 32GB diskutrumme med flera nyinstallerade större program plus två lagrings HDD 2+1 TB
För att hjälpa andra och med deras datorer får dom ta datorlådan hem till mig och eventuellt nya komponenter som ny HDD/SSD (tangentbord, mus och Skärm har jag tillgång till här hemma)
Betalt tar jag i form av en pizza + 1 öl eller 2 (3,5%)
Jag tackar för hjälpen det är tur att den här sidan finns Tack

kentr10
Inrego och billig teknik har
Begagnade datorer kanske någon passar din plånbok
Inrego och billig teknik har
Begagnade datorer kanske någon passar din plånbok
Skriv ett svar
Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.
Logga in eller klicka här för att bli medlem