4aptil firar de 50År med nya skrivbordsteman
För mej känns det overkligt att det är så många år sedan det börgade
Jag har servat datorer så länge och lite till PDP10 som de knackade den första koden på var min första dator att reparera , i östergötland popade det upp garageföretag som ville hänga på
För mej känns det overkligt att det är så många år sedan det börgade
Jag har servat datorer så länge och lite till PDP10 som de knackade den första koden på var min första dator att reparera , i östergötland popade det upp garageföretag som ville hänga på
Antal svar på detta inlägg: 3
Fyll järna på med era egna minnen av dessa åren

Sent 70-80 talet jag 15-17 år super intresserad av datorer som var hett då, gick på datamässor kunde absolut inte ett dugg, kunde inte ställa en enda fråga/vågade inte, det var bara en massa burkar som blinkade med sina LED-lampor, kom oturligt aldrig in i den världen köpte en Sinclair ZX Spectrum där transformatorn saknades fick tag i en ny men troligen var den felkopplad på +/- så den blinkade några gånger och sedan paj, det var inte menat att jag skulle ta mig in i denna värld, jobbade på som fritidsledarna, senare uppe på AF så krävde de att jag utbildade mig, då jag nämnde data! så den professionella? handläggaren att det var inget arbete utan man bytte endast kort A mot kort B troligen tänkte hon på Telia/Erikssons AXE växla, så då fick det bli elektronik men den kursen fanns inte på AMU i Stockholm så det blev Styr och regler och sedan kompletterande kurser i Norrköping, men det visade sig att min grundkunskaper var så låga att jag var tvungen att gå matte grundkurs, "jag var en hejare på pingis hela 7-9 inte plugget" jag var tvungen att tvingade min mor att godkänna att jag skulle få gå 2 årigt social linje, ingen av mina 4 syskon har mer än högstadiet, efter alla moduler i styr och regler och telerep i Norrköping så tog statens pengar slut så jag fick aldrig göra klart utbildningen när det endast fattades några månader, men det verkar inte ha spelat någon roll ute på marknaden, när jag frågade en verkstad om jag kunde få jobba där gratis så sa de att de inte hade ett bord för mig, det var på den tiden en VCR gick ner i pris varje år med nya funktioner och garanti medan det kostade 500 kr att bra lyfta på locket innan man börjat felsöka, min bror snickare! blev friställd och gick en data kurs på ett år fick arbete direkt, då hoppade jag på en jag med C++ kunde jag ha hamnat mer fel?? men får praktisera på ett kontor som adidas tekniker, senare på en skola några år, och på Stadshuset men två gånger outsourcar Stockholm stad mig och 2500 andra som skall slåss ute på marknaden,55+ och med rudimentära data kunskaper så var det bara att överleva på diverse lågbetalda bemanningsuppdrag. nu precis pensionär 66 år är det så skönt att slippa detta jagande och jag går istället fullt på att se till att mina två pojkar fixar skolan med bra betyg, och igår gjorde de högskoleprovet och söker in på KTH och Universitetet de skall inte behöva harva som en annan, och jag vill att de söker sig till ett annat land med en framtid. och då tänker jag på Schweiz.
Beril99 en fantastisk resa du gjort

Sida:
Skriv ett svar
Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.
Logga in eller klicka här för att bli medlem