Tisdag 2 september 2025 vecka 36
Forum
Kategori: Dator och internet

Använda Windows 10 fram till 2032 ?

Använda Windows 10 fram till 2032 ?

Såg denna artikel:
https://www.pcforalla.se/article/2891735/windows-10-updowntool.html

' Använd Windows 10 fram till 2032 med gratisverktyget Updowntool
Med det nya kostnadsfria verktyget Updowntool kan du nedgradera från Windows 11 till Windows 10 och sedan få stöd för operativsystemet fram till 2032. ...
Kan också använda det verktyget för att byta från valfri utgåva av Windows 10 till Windows 10 IoT Enterprise LTSC-versionen med förlängt stöd. '

Va tror ni, om man har en dator som ej är godkänd för Win11, kan detta vara ett alternativ och vad är det för 'riskt' med detta?
Antal svar på detta inlägg: 2
Jag skulle inte ens tänka mig en nedgradering av win11
Men för w10 användare kan det vara lockande. Men jag är tveksam om apparna för w10 hänger med så länge.
Men det är mina tankar runt hur microsoft behandlar trogna användare. Som oroar mig mest. Det är många av deras program som redan slutats uppgraderats och när de väl gör allt snart i molnet så kan de styra som de vill.
Tänk på detta:

Microsoft erbjuder vanligt stöd för Windows 10 LTSC 2021 fram till 12 januari 2027 och utökad support fram till 13 januari 2032.

Det innebär att du kommer att få säkerhetsuppdateringar fram till 2032 – det kommer dock inte att lanseras några nya funktioner efter 2027.

Och framförallt detta:
Du bör också vara medveten om att licensen kommer att ändras. Det beror på att Microsoft inte säljer Windows 10 LTSC-licenser till privatpersoner, utan till organisationer som handlar i stora volymer

Jag själv har Windows 11 IoT Enterprise LTSC ( inga krav på processorn, minne eller Secure Start) på denna dator jag skriver från men det var inte lätt att få tag på licensen. Jag fick en licens nästan gratis, 200 KR från en bekant från Tyskland (Företagare) annars kostar en licens över 5000:- med krav på att man är företag eller organisation.

Jag får vanliga uppdateringar fram till 2030 (möjligen 2032) och utökat (Säkerhets uppdateringar 2035 (möjligen 2037))

Sida:
1

Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

Logga in eller klicka här för att bli medlem