Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Top ten

Top ten

Michael H Hart ger ut en bok i USA som han regelbundet uppdaterar. Jag köpte den när jag var i Washington DC första gången 1992. Boken rankar de 100 mest inflytelserika personerna i historien. Först kommer Muhammed, tvåa Isaac Newton, trea Jesus Christ, sen Budda, Konfucius, aposteln Petrus... Två kvinnor finns med, drottning Isabella av Spanien (hon som var gift med Ferdinand, plats 65) och Elisabeth I av England (plats 94). Se också länken http://www.mind.net/dlmark/hundred.htm
Vilka 10 är mest inflytelserika i Sverige? Intressant att få tips och de viktigaste 10 männen respektive 10 viktigaste kvinnorna. Jag undviker personer som haft huvuddelen av sin karriär se senaste 20 åren.
Ett försök:

Män: 1. Carl von Linné, 2. Carl Wilhelm Scheele, 3. Axel Oxenstierna (rikskansler under Gustav Adolf, Kristina, Carl X Gustav och Karl XI - skapade grunden till svenska ämbetsverk och offentlig förvaltning), 4. Arvid Horn (Riksråd under Karl XII, Ulrika Eleonora, Fredrik I, skapade fred och stabilitet under decennier), 5. Alfred Nobel 6. August Strindberg, 7. Gustav Vasa, 8. Gustaf II Adolf, 9. Gustav III, 10. Dag Hammarskiöld (FN:s generalsekreterare under 1950-talet)

Kvinnor: 1. Heliga Birgitta, 2. Drottning Kristina, 3. Astrid Lindgren, 4. Elsa Beskow, 5. Hedvig Eleonora (Karl XI:s mamma), 6. Elise Ottesen-Jensen (första sexualuppluysaren), 7. Greta Garbo, 8. Fredika Bremer (första kvinnosakskvinnan ), 9. Lovisa Ulrika (Gustav III mamma), 10. Alva Myrdal

En idé bara. Intresserar det nån?
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Carl von Linné måste ju vara med, men sedan så saknar jag en hel del uppfinnare, och entreprenörer. Nils Eriksson såg väl t.ex. till att vi fick en fungerande järnväg? Eller Balsar von Platen som fixade Göta Kanal. Vad hetta han med AGA-Fyren? Vad sägs om Lars-Magnus som skapade ett skapligt företag som sedan Ramkvist höll på att köra i botten. Sådana människor som Ramkvist har ju också betytt en del. Utan deras misstag så kanske vi varit ett mer framgångsrikt land.

Finns det några från för som gjort avgörande misstag?
Ramon byt ut Alva Myrdahl mot Ellen Key, pedagogisk banbrytare som dessutom skrivet en hel del böcker.
Varför bytet? Jo därför att Alva Myrdal och hennes man Gunnar år 1920 byggde upp det Rasbiologiska Institutet som sedan fick förödande konsekvenser för många människor. Om du läser boken: Kris i befolkningsfrågan rashygieniska åtgärder i syfte att förbättra "människomaterialet" så förstår du vad jag menar. Makarna indelar befolkningen i toppvärdiga och icke toppvärdiga medborgare. Målet var att utplåna alla fysiska och psykiska sjukdomar. Medlen talades det tyst om. En sak som dök upp på senare tid var tvångssterilisering av personer med någon form av psykiskt handikapp. Detta höll man på med till en bit in på 60-talet och läkarna lutade sig mot RBI:s forskning.
En grabb som också fick stor nytta av deras arbete var den allestädes närvarande Hitler. RBI kunde verkligen förse denna idiot med mängder av material som tjänade hans syften. Sverige har ännu inte öppnat på förlåten helt om samarbetet med Hitler och förnekar detta, men en dag kommer sanningen fram.
Batting: Helt rätt. Alla dom tre platsar högt på listan. Kanske Ramkvist också då, fast på ett annat sätt.

Putte: Jo makarna Myrdal var drivande i frågan om rashygien - dom var sannerligen inte ensamma. Det rådde bred parlamentarisk enighet om rashygienfrågan på 20-30-talet. Jag håller med om att det är en svår belastning för deras anseende. Nu måste man väl trots allt anse att Alva Myrdal - på gott och ont - har haft en stor betydelse för det svenska samhållet, hennes inflytande har varit stort, t.ex. när det gäller de socialdemokratiska kvinnornas motstånd mot svenskt atomvapen tex och deras fredspolitik (vad man än må tycka om den). Även Gunnar Myrdal har varit betydelsefull men jag tycker inte att han räcker ända upp på manslistan.

Ellen Key, ja hon bör vara med på listan, håller med.

Dock som jag ser det är det en lista över vilka personer som är viktigast, inte nödvändigtvis de som haft mest positivt inflytande. I Michael Hart's bok tex är Hitler nr 39 och Stalin 66. (Lite konstig är hans lista, tidernas störste musikaliska geni Wolfgang Amadeus Mozart är överhuvudtaget inte med).

Annons
Batting: Misstagen, ja: Karl XII:s katastrofala felbedömning att stanna år efter år i Bender medan det svenska samhället utarmades. HAde han snabbt övergivit sultanen och begett sig hem kanske det skulle ha sett annorlunda ut. Å andra sidan fick Arvid Horn chansen att i kungens frånvaro bygga upp en från enväldet mer oberoende maktbas som bäddade för det friare styrelseskicket under frihetstiden efter 1720.

Ett annat enormt misstag är att oppositionen mot Arvid Horn så småningom lyckades få igång ett krig mot Ryssland som Sverige definitivt inte var rustat för. En massa ungtuppar i Hattpartiet hetsade fram kriget. Sverige var nära att gå under, Ryssarna invaderade hela Finland och var på väg in i norra Sverige. HAde inte ryska kejsarinnan Elisabeth varit så modest i sina fredskrav kanse vi blivit en rysk provins.

Vi kanske ska göra en särskild kalkonlista?
Gustav Dalén , var det väl för AGA fyren
Just det. Han som blev blind. Definitivt högt rankad.
Ett annat misstag var att generera Gustav IV Adolf. En av Sveriges mest katastrofala kungar. Tack vare hans allmänna klumpighet förlorade vi Finland, dvs en stor del av Sverige.

Misstaget har vi hovstallmästare Munch att tacka för. Det finns två teorier. Antingen hjälpte Munch HM Gustav III:s vitala kroppsdel handgripligen till avsedd plats eftersom kungen var relativt ointresserad av kvinnor, och okunnig, därmed skapandes förutsättningen för konceptionen av tronföljaren, eller så var han så att säga där själv. Kankse modern DNA-teknik skulle kunna avgöra denna intressanta gåta?

Vem som nu än var ansvarig så gjorde han sig skyldig till ett av svenska historiens mest fatala misstag.
Pga att G IV A retade gallfeber på Napoleon genom sin högfärd så kom Napoleon överens med Alexander, tsar av Russland att han fick invadera Finland utan Napoleons protester.
Ytterligare ett misstag:
Vasaskeppet. Totalt felkonstruerat. När man genomförde en rättlig utredning om vem som var ansvarig lades snart locket på eftersom man kom fram till att det var kungen själv, Gustav II Adolf som fjärrstyrde bygget från sin krigsskådeplats i Polen. Stor flopp.
Nja det här ämnet var nog lite för speciellt. Alla är ju inte historiefreakar som jag. Sex av dom nio inläggen ovan har jag ju gjort själv.
Men jag ska ligga lågt ett tag till. Kanske droppar det in några förslag till kvinnor/män som platsar. Plus gärna fler historiska tabbar. Så småningom ska jag göra en sammanfattning med en slutgiltig (?) lista.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem