Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Virus i datorn?

Virus i datorn?

På hustruns dator försvann plötsligt alla ikoner på skrivbordet och även filerna tycktes försvunna. Fotot på barnen som låg som skrivbordsunderlägg försvann också. Alla dokumentfilerna verkade försvunna (ve och fasa alla var inte back-upat) men så småningom hittade jag dom i papperskorgen. JAg gick in och kollade på kotrollpanelen och det visade sig där att ikonvisningen på skrivbordet var bortvalt. Räddade först över de filer jag fann på USB-sticka. Om dom verkar ligga säkert. Sen gjorde jag om alltihop återvann filerna från papperskorgen och byggde upp skrivbordet igen. Efter återastart var allt liksom förut, dock att dokumentfilerna nu verkar försvunna.
Vet inte var som utlöst detta men jag kan inte utesluta att hustrun klickat på ett attachment till ett virusmail.
Måste väl vara ett virus, eller? Har aldrig mött problemet förut. Ska väl gå tillbaka till fabriksversionen och installera om programmen?
Antal svar på detta inlägg: 3
Ramon gå in på min tråd KARANTÄN där har bl.a Fajjer, Rob och Leif tagit fram bra sidor man kan klicka in sig på, men där finns också mycket användbara råd!
Kolla denna sida här kanske det finns hjälp att få: http://www.lapoterie.se/support/virus.html
Putte: ska kolla dessa länkar. Tack så länge.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem